Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

12H Mugello - Herberth Motorsport eerste team dat de race voor de derde keer wint + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 28 maart 2021 15:30

MUGELLO – Herberth Motorsport is na een foutloze prestatie in Toscane het eerste team dat erin is geslaagd, de Hankook 12H MUGELLO voor de derde keer te winnen. De Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#91, Ralf Bohn / Daniel Allemann / Robert Renauer / Alfred Renauer) startte het tweede deel van de 12-uursrace vanaf de pole-position. Weliswaar viel de Porsche op zaterdagmorgen na de eerste reeks pitstops terug naar de vierde plaats, maar het Beierse team profiteerde van een perfect omgezette strategie en won uiteindelijk met een voorsprong van drie ronden. Robert Renauer reed de auto na 355 ronden op het 5,245 kilometer lange Autodromo Internazionale del Mugello als winnaar over de eindstreep.

12H Mugello finish racewinnaar

Na de beide overwinningen in de jaren 2015 en 2020 is Herberth Motorsport met het succes van dit weekeinde het eerste GT-team dat de Hankook 12H MUGELLO meer dan twee keer gewonnen heeft.

12H Mugello: Ralf Bohn, Daniel Allemann, Robert Renauer en Alfred Renauer
Voor de derde keer winnaar van de 12H Mugello: Ralf Bohn, Daniel Allemann, Robert Renauer en Alfred Renauer

“Onze voorsprong op de achtervolgers was groot genoeg, zodat we de Porsche zonder problemen naar de finish konden brengen. Het was gaaf om in de pitstraat een ‘burnout’ te maken”, zei Robert Renauer tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het was voor ons een geweldige race: perfecte pitstops, geen fouten, eersteklas teamwork. We wisten dat we zeker nog voor tien minuten extra brandstof aan boord hadden. Dank aan al onze jongens, een prachtig resultaat!”

12H Mugello De racewinnaar Nr91 en de onfortuinlijke Nr9 Renault van Equipe Verschuur
De racewinnaar Nr91 en de onfortuinlijke Nr9 Renault van Equipe Verschuur

In een uitermate spannende finale behaalde de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Josef Kral / Miroslav Výboh / Matúš Výboh) in het laatste halfuur de tweede plaats, nadat Matúš Výboh met een gedurfde actie Ivan Jacoma im DINAMIC MOTORSPORT-Porsche 991 GT3 R (#7, Roberto Pampanini / Mauro Calamia / Ivan Jacoma) aan de buitenkant van de eerste bocht had ingehaald. Uiteindelijk stelde Scuderia Praha, twee keer winnaar van de Hankook 12H MUGELLO, met een voorsprong van slechts tien seconden de eerste podiumplaats van het team in de 24H SERIES sinds 2019 veilig.

12H Mugello De Nr11-MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3
De Nr11-MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 met Josef Kral, Miroslav Výboh en Matúš Výboh

In een vergelijkbaar spannend duel streden Pierre Kaffer in de Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) en Manuel Lauck in de Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng) in de slotfase om de vijfde plaats. De Porsche was uiteindelijk licht in het voordeel, maar het verschil op de finishlijn was minder dan vijf seconden. Iets eerder was al de tweede Herberth Motorsport-Porsche 911 GT3 R (#92, Jürgen Häring / ''Bobby Gonzales'' / Stefan Aust / Marco Seefried) op de vierde plaats algemeen over de eindstreep gekomen.

12H Mugello Nr18-Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3
De Nr18-Rutronik Racing by TECE-Audi R8 LMS GT3 met Michael Doppelmayr, Pierre Kaffer, Elia Erhart en Swen Herberger

Ondanks een aanrijding met de Vortex 1.0 uit de GTX-klasse in de beginfase sloot de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 Evo (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis) een sterk gereden race als zevende af, gevolgd door de Hella Pagid - racing one Ferrari 488 GT3 (#30, Axel Sartingen / Daniel Schwerfeld / Francesco Lopez / Daniele Di Amato). De Equipe Verschuur-Renault RS01 (#9, Harrie Kolen / Erik van Loon / Mike Verschuur), die op vrijdag overtuigend de pole-position behaalde, werd uiteindelijk slechts negende, nadat het team tijd verloren had vanwege een defecte ABS-sensor en een excursie door de grindbak halverwege de race.

12H Mugello Nr9-Equipe Verschuur-Renault RS01
De Nr9-Equipe Verschuur-Renault RS01 van Harrie Kolen, Erik van Loon en Mike Verschuur, die op vrijdag overtuigend de pole-position veroverden, maar uiteindelijk negende in de race werden

De Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX (#724, Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Horst Felbermayr Jr. / Mads Siljehaug) eindigde als tiende algemeen en won onbedreigd de GTX-klasse, waarin tal van teams problemen kenden. De Siauliai - RD Signs racing team-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#720, Audrius Butkevicius / Egidijus Gutaravicius / Ramunas Capkauskas / Paulius Paskevicius) verloor bijna een uur in de pits, nadat de auto op het rechte stuk van start en finish was stilgevallen, ironisch genoeg slechts een paar meter van de plek waar voor de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán Super Trofeo (#710, Ray Calvin / Gabriele Rindone / Matthias Hoffsümmer) gisteren de race in de bandenstapels geëindigd was.
Bij Lotus PB Racing-Lotus Exige V6 Cup R (#726, Stefano D'Aste / Vito Utzieri / Daniel Grimaldi / Massimo Abbati) wilde het team nog de motor wisselen, maar besloot het uiteindelijk toch maar voor gezien te houden.

12H Mugello Nr724-Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX
De Nr724-Reiter Engineering-KTM X-BOW GTX van Eike Angermayr, Nicolai Elghanayan, Horst Felbermayr Jr. en Mads Siljehaug

Daarop completeerde het team Vortex V8 ondanks problemen voor beide auto’s (#712, Philippe Bonnel / Pierre Fontaine / Nicolas Nobs und #701 Lionel Amrouche / Karen Gaillard / Boris Gimond) het podium in de GTX-klasse.

12H Mugello Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911-II Cup met Nr955
In de 991-klasse ging de zege naar de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911-II Cup met Nr955 gereden door Fabrizio Broggi, Sergiu Nicolae en Sabino de Castro

In de 991-klasse ging de zege naar de Willi Motorsport by Ebimotors-Porsche 911-II Cup (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) na de hele middag met JUTA Racing (#910, Julius Adomavičius / Andrius Gelžinis / Jonas Gelžinis) gestreden te hebben. Willi Motorsport voerde lange tijd de klasse aan, maar vanwege een excursie door de grindbak kon de concurrentie weer aansluiten. Dankzij goed werk in de pits en constant snelle rondetijden had het Roemeense team aan de finish toch weer drie ronden voorsprong.

Een defect aan de stuurinrichting was de reden van het uitvallen voor Stadler Motorsport (#920, Paul Kasper / Ramon Werner / Marc Arn / Jan Klingelnberg), een vroegere winnaar van de Hankook 24H DUBAI, zodat PROFILDOORS by Huber Racing (#924, Merabi Mekvabishvili / Nikolai Gadetskii / Andreas Corradina) na een foutloze prestatie de laatste podiumplaats in de klasse behaalde.

12H Mugello Nr412 Centri Porsche Ticino-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR
GT4-klassewinnaar, de Centri Porsche Ticino-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR van Christian de Kant, Thomas Herbst, Antonio Spavone, Valerio Presezzi en Alessandro Fogliani

De Centri Porsche Ticino-Porsche 718 Cayman GT4 CS MR (#412, Christian de Kant / Thomas Herbst / Antonio Spavone / Valerio Presezzi / Alessandro Fogliani) reed onbedreigd naar de overwinning in de GT4-klasse, nadat de ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller) problemen kende. Het Canadese Team verloor op vrijdag al tijd door een lekke band en moest in de nacht schade herstellen die was ontstaan door een afgebroken wiel. Ondanks deze problemen was de tweede plaats in de klasse genoeg voor ST Racing, om met vijf punten voorsprong op Vortex V8 (#701) de leiding in de tussenstand van de GT-divisie over te nemen.

73_Porsche_Ebi_Motors spin

De Team Zakspeed-Mercedes-AMG GT3 (#13, Sergey Stolyarov / Evgeny Kireev / Victor Shaytar) en de Car Collection Motorsport-Audi R8 LMS GT3 Evo (#34, Johannes Dr. Kirchhoff / Gustav Edelhoff / Elmar Grimm) waren de meest prominente uitvallers in het GT3-veld. De beide auto’s waren op vrijdag al vroeg in de race met elkaar in botsing geraakt, waarop de Audi korte tijd later met schade aan de ophanging en het chassis uitviel. De Zakspeed-Mercedes reed op zaterdag nog 49 ronden, maar hield het toen ook voor gezien.

Mugello circuit

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS