Rally

10 uit 10 voor Henk Vossen in Rally van Monte Carlo: "Wel weer een tricky onderneming"

Uitgegeven door Johan Vis • 29 januari 2019 13:47

Henk Vossen heeft in de Rally van Monte Carlo zijn faam als betrouwbaar rallycoureur wederom waar gemaakt. Waar sneeuw en ijs de rallyequipes tot een uiterste krachtsinspanning dwongen, loodste de Limburgse rallycrack zijn bolide vakbekwaam naar de finish. Voor de tiende keer in even zoveel deelnames! Samen met navigator Erwin Berkhof kwam de 73-jarige Vossen als 24e in zijn klasse over het finishpodium.

Henk Vossen in Rally van Monte Carlo

De 87e editie van de Rally van Monte Carlo deed zijn reputatie weer alle eer aan. De klassementsproeven waren als vanouds; deels met sneeuw bedekt, deels totaal verijst en ook hele trajecten kurkdroog. Voor de coureurs was de bandenkeuze een groot probleem. Winterbanden met spijkers of profielloze slickbanden? Henk Vossen kiest doorgaans voor zeker en ging de eerste proeven, die in het donker werden gereden, behoedzaam van start. Te behoedzaam, zo bekende hij: “Het was door opgevroren gesmolten sneeuw echt spiegelglad maar achteraf bezien hebben we wel wat tijd laten liggen. En op de tweede proef hadden we de pace-notes niet goed geïnterpreteerd, wat ook tijdverlies opleverde. Zo begonnen we de tweede dag al met een flinke achterstand,” gaf Vossen te kennen.

Het was fascinerend om te zien hoe de rallyauto’s zich op hun spijkerbanden met schaatsbewegingen, gepaard gaand met krassende geluiden, een weg baanden over de ijsplakkaten. Maar in de loop van de dag dooide het en werd het asfalt droog. De eerste KP werd overigens vanwege opdringerig publiek geschrapt, de twee volgende stapvoets gereden omdat er een auto zwaar was gecrasht. Het bood de Helichem equipe wel de gelegenheid om het traject nog eens nauwgezet te inspecteren, nadat de eigen ijsspionnen al de nodige informatie hadden doorgegeven. “In eerste instantie waren spijkerbanden de beste optie maar naarmate het droger werd was het dat juist niet. We kozen daarom voor een kruiselingse montage van twee slicks en twee spijkerbanden. Dat deden de WK topteams namelijk en dat werkte tot mijn verbazing uitstekend. Gaaf dat je na vijftig jaar rallyrijden nog zulke dingen bijleert,” lachte Vossen.

Met twee extra slicks achter in de auto toog de equipe ten aanval en al snel kwamen er ordentelijke tijden op de klokken. En tussen de proeven in zetten Vossen en Erwin Berkhof steeds zelf de meest geschikte bandencombinatie onder de auto. Het was een nadeel dat de equipe de eerste dag zoveel tijdverlies had opgelopen dat ze dag twee achterin het veld moesten starten. “Daardoor reden wij de laatste proeven in het donker waar de concurrentie er nog daglicht bij had.”

De derde etappe op zaterdag leverde nog steeds listige, beijsde passages op. “Vooral bergafwaarts was het soms bloedlink,” illustreerde de Tegelenaar, die ondanks een paar kleine schuivers de auto steeds op de weg wist te houden. En nadat zich ook op zondag op de resterende vier proeven geen malheur aandiende reden Henk Vossen en Erwin Berkhof de Spic & Span gave Ford Fiesta R5 over het finishpodium. Met louter blije gezichten bij de serviceploeg en de omstanders. “Mijn tiende Monte en ook nu weer helemaal uitgereden. Het was qua rijden wel weer een tricky onderneming. In technisch opzicht was het helemaal top. De samenwerking met Erwin verliep optimaal, mijn serviceteam leverde perfect werk en de ijsspionnen Lieke en Carina gaven ons onmisbare informatie,” blikte Vossen tevreden terug.

Uitslag 87e Rally van Monte Carlo Groep RC2
1. Greensmith/Admondson (GB, Ford Fiesta R5) 324 km, 16 KP’s in 3 uur 34.20.5; 2. Bonato/Boulloud (Fra, Citroën C3 R5) op 0.51.9; 3. Sarrazin/Renucci (Fra, Hyundai i20 R5) op 1.01.2; 4. Fourmaux/Jamoul (Fra, Ford Fiesta R5) op 2.58.8; 5. Veiby/Andersson (No, VW Polo R5) op 5.08.6; 24. Vossen/Berkhof (Ford Fiesta R5) op 43.12.1

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS