Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel voelt zich soms een sitting duck

Uitgegeven door Johan Vis • 15 mei 2018 19:46

De hoogtepunten volgen elkaar in een indrukwekkend tempo op in het FIA WTCR by Oscaro. Afgelopen week waren er drie races in het voorprogramma van de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife voor niet minder dan 210.000 bezoekers, komend weekeinde al wordt de toerwagenstrijd voortgezet tijdens de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen op Circuit Zandvoort. Ook hier wordt een indrukwekkend aantal bezoekers verwacht. Tom Coronel, die in het FIA WTCR uitkomt met een Honda Civic Type R TCR van het Belgische team Boutsen Ginion Racing, scoorde op de Nürburgring in alle drie de races punten voor het kampioenschap. Daarmee komt hij extra gemotiveerd naar Zandvoort, waar hij voor eigen publiek natuurlijk weer goed voor de dag wil komen.

Tom Coronel komt met extra punten naar FIA WTCR op Zandvoort

Na het optreden in Hongarije werd de Honda door de technici van Boutsen Ginion stevig onder handen genomen, om de Nederlander nog meer kans op kampioenschapspunten te geven. Voor de eerste race in Duitsland resulteerde dat in een mooie zevende startpositie. Na de start kwam Tom goed door de hectische eerste bochtencombinatie, maar had op de lange stukken net te weinig snelheid om de strijd echt aan te kunnen. Desondanks wist hij de achterstand te beperken en eindigde als negende. Zaterdagochtend volgde de tweede race, die voor de Honda-coureur op een dertiende plaats begon. Ook nu waren de eerste bochten van cruciaal belang om de posities in het veld te bepalen. De geel/rode Civic handhaafde zich sterk en positioneerde zich na de eerste ronde op de elfde plaats, om in de navolgende ronde nog een plek te winnen. Na een tijdstraf bij een van de andere rijders kwam er nog een plaats winst bij. Het FIA-WTCR-slotstuk op de Nordschleife begon voor de Nederlander nogmaals op de dertiende plaats. In de beginfase was er voor en rond Coronel veel strijd en hij verloor een plaatsje. In het stuk er na op de ‘Grüne Hölle’ gebeurde genoeg op meerdere plaatsen in het veld. Een ronde later pakte de Nederlander een plaats terug, waarbij het meest hectische nog moest komen. Onder de uitvallers in de Top 10 bevonden zich tijdens de slotronde de voor Tom rijdende Rob Huff en Norbert Michelisz. Zij raakten elkaar en kwamen op de baan tot stilstand. Juist op het moment dat de Honda van de Nederlander plankgas op twee wielen door die bocht kwam. Hard remmen en snel sturen hielpen Coronel om zonder schade te passeren en daarmee twee plaatsen winst te boeken en voor de derde keer dit raceweekend een Top 10-klassering veilig te stellen. Daarmee staat de teller nu op 8 punten. Een goed resultaat nu de volgende races, komend weekend al, op het vertrouwde Circuit Zandvoort plaatsvinden.

Na afloop verklaarde Tom Coronel: “Wat blijft dit toch een absoluut fantastisch circuit. Hoewel je de bochten inmiddels redelijk goed kent, blijft het toch iedere ronde weer anders. Terugkijkend op het geheel ben ik redelijk tevreden met hoe het ging. De Honda was absoluut beter, maar kwam op de lange rechte stukken nog steeds wat snelheid te kort. Je voelt je soms ‘a sitting duck’, als je ziet met welke snelheidsverschillen bijvoorbeeld de Audi’s je passeren. Aan de andere kant kan ik door de baankennis ook weer veel goedmaken. Zeker in de twee laatste races wist ik in het bochtige deel voldoende voorsprong op te bouwen, waardoor het voor anderen moeilijk werd om mij voor de streep nog in te halen. Verder was het echt lekker racen, met hier en daar een beetje hangen, trekken en duwen. Allerbelangrijkste was om kampioenschapspunten te pakken en dat is in alle drie de races gelukt. Soms kreeg ik er door het handelen van anderen en de bestraffing daarvan er zelfs nog een punt extra bij.

In de laatste race had ik problemen met het schakelen en verloor net te veel snelheid om de aansluiting te houden. Hopen dat we ook dat voor komend weekend in Zandvoort helemaal voor elkaar hebben. Verder blijf ik er bij dat dit een supercompetitief kampioenschap is. Dat zie je al in de kwalificaties, waar de verschillen echt miniem zijn. Verder moet je in de races ook af en toe wat geluk hebben, want het zit soms wel heel dicht op elkaar. Kijk naar Tarquini en in die laatste race de actie tussen Rob Huff en Norbie. Echt, dan moet alles goed gaan om daar zonder schade tussendoor te rijden. Dat geluk had ik, maar het hart moest wel even overuren draaien. Nu met het team alles in orde maken voor het komend weekend op Circuit Zandvoort. Ik heb er echt zin in! Zeker omdat er ook zoveel mensen naar toe komen. Laten we hopen dat we de goede lijn van dit weekend dan voort kunnen zetten, de nodige punten kunnen pakken en wie weet een podium!”

Uitslag Race 1 FIA World Touring Car Cup 2018 Nurburgring- Duitsland :

1. Yvan Muller (Fra) 3 ronden in 27:08,139;
2. Thed Bjork (Zwe) op 0,331 (beiden Hyundai i30 N TCR;
3. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTi TCR op 0,853;
4. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 1,288;
5. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 8,112 en
9. Tom Coronel (Ned) Honda Civic TCR op 18,573.

RACE 2:
1. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR 3 ronden in 27:11,856;
2. Pepe Oriola (Spa) Cupra TCR op 1,148;
3. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS op 2,988;
4. Yvan Muller op 3,787; 5. Norbert Michelisz op 4,088 en
9. Tom Coronel op 16,224.

RACE 3:
1. Thed Bjork 3 ronden in 26:59.737;
2. Frederic Vervisch op 0,793;
3. Yvan Muller op 8,947;
4. Benjamin Lessennes (Bel) Honda Civic TCR op 13,088;
5. Nathanael Berthon (Fra) Audi RS3 LMS op 15,900 en
10. Tom Coronel op 26,614.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS