Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel wint: "Met achter regenbanden en voor slicks"

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 26 oktober 2008 13:30

OKAYAMA - In zijn lange racecarrière boekte Tom Coronel (36) al vele successen in Japan en heeft daar nu een hele belangrijke aan toegevoegd. Na een tegenvallende zeventiende plaats tijdens de training van het voorlaatste FIA WTCC weekend op het Japanse Okayama Circuit, eindigde de SEAT Team Holland coureur zijn eerste race als achtste. Daarmee verzekerde hij zich voor race twee van pole position. Een gewaagde, maar naar later bleek geslaagde, bandenkeus bracht de rijder in de Sunred Seat Leon TFSi zijn eerste fel bevochten overwinning. Coronel zijn mooiste en beste resultaat ooit in het FIA WTCC en dat ook nog eens in het door hem zo geliefde Japan. De coureur uit Eemnes voegde met deze overwinning 11 punten toe aan zijn totaal en staat nu dertiende in het FIA-WTCC kampioenschap. Voor SEAT was dit een meer dan succesvol weekend, want naast de zege van Rickard Rydell in de eerste race en de overwinning van Tom Coronel in de tweede pakte men ook het merkenkampioenschap 2008.

Tom Coronel wint op het Japanse Okayama Circuit

“Het waren in alle opzichten bijzondere dagen”, lacht Tom Coronel na afloop. “Ik had niet al teveel mensen iets over deze trip verteld, maar had besloten al op woensdag naar Japan te gaan. Daar bezocht ik allereerst de nodige teams en mensen waar ik destijds voor en mee reed. De reacties waren hartelijk en okay. Ook op het circuit, dat er nog hetzelfde bij lag als toen ik daar destijds op reed, was het apart. Er stonden op de donderdag al vele mensen met modellen van mijn oude race-auto’s die ik voor ze moest tekenen. Geloof mij, ik heb er tientallen van een handtekening voorzien. Leuk om te zien dat er in dit land nog steeds zo veel fans zijn en je hier nog steeds erg gewaardeerd wordt."

"Maar we waren hier om te racen met de SEAT en ik was blij verrast met de eerste meters. De auto voelde goed aan en ik zat vrij snel in de juiste swing. In de tweede training pakte ik op nieuwe banden zelfs een tweede plaats. Een goed perspectief voor de training, waarin ik uiteindelijk zeventiende werd. Dat kon ik niet geloven, want het was een goed rondje maar ik kwam toch 1,1 seconde tekort op de snelste tijd. Ook nu zou ik niet weten waar ik die vandaan had moeten halen."

"Na de natte warm-up kreeg ik een veel beter gevoel, want alles liep lekker. Ik reed lange tijd als derde en werd uiteindelijk vijfde. De start van de eerste race ging al even lekker. Het was net iets minder nat dan tijdens de warm-up en nadat ik langs Jordi Gene was, reed ik op de tiende, elfde en twaalfde plaats. Pas in de laatste ronde kwam daar verandering in. Voor mij gingen wat mannen van de baan en daarmee won ik nog een enkele plaats om in de laatste bocht D’Aste nog binnendoor in te halen. Zelf had ik op dat moment geen idee waar ik lag en was zeker blij verrast toen ik hoorde dat ik achtste was geworden. Mooier kun je het toch niet bedenken, want daarmee sta je voor de tweede race op pole-position."

"Ik bleef mij focussen op het weer en omdat het niet echt regende wilde ik de overstap naar slicks maken. Maar toen ik daar in de rit naar het parc fermé en tijdens de opwarmronde mee reed, brak de auto achter uit. Daarom heb ik achter regenbanden laten monteren en heb voor de slicks laten zitten. Anderen, zoals Monteiro stonden op ‘full wets’, terwijl Farfus rondom op slicks stond. In het begin was het even lastig maar in de vijfde ronde kon ik de leiding overnemen en heb daarna een aardige voorsprong op kunnen bouwen. Tegen het eind kwam Farfus sterk terug en met hem heb mega gevechten geleverd. Zeker in de laatste twee ronden. Ik wist hem achter mij te houden en de race te winnen. Het was eerst zeker wat onwerkelijk maar ik kan je zeggen dat ik hier superblij mee ben en voor mij persoonlijk is het natuurlijk super dat het hier in Japan is gebeurd. Een land waar ik al zoveel mooie resultaten heb geboekt. Echt super!"

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA-WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Auto Trader, Saarloos Automotive Equipment, Olympia Uitzendbureau,VVS Verzekeringen, Wielengids. nl, en Plasmadiscounter.nl.

Race 1 FIA-WTCC Okayama Japan:
1.Rickard Rydell SEAT Leon TDi 14 ronden in 26.24.554; 2. Jorg Muller op 5.607; 3. Andy Priaulx op 6.941 (beiden BMW); 4. Robert Huff (Chevrolet Lacetti) op 10.696; 5. Tiago Monteiro (SEAT Leon TDi) op 13.051 en 8.Tom Coronel (Seat Team Holland Leon) op 14.760.

Race 2:
1. Tom Coronel (SEAT Team Holland Leon) 14 ronden in 26.15.135; 2. Augusto Farfus op 0.097; 3. Sergio Hernandez op 6.426 (beiden BMW); 4. James Thompson (Honda Accord) op 7.207; 5. Robert Huff (Chevrolet) op 8.363.

Stand in het kampioenschap na 22 races:
1. Yvan Muller 100; 2. Gabriële Tarquini 86; 3. Robert Huff 73; 4. Rickard Rydell 72; en 13. Tom Coronel op 35 punten.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS