Autosport Internationaal Toerwagens • WTCC

Tom Coronel erg complimenteus: "Van de Chevy was na die klapper niet veel meer over en in korte tijd..."

Uitgegeven door Johan Vis • 19 juli 2017 15:13 • Print artikel

Nadat er met man en macht aan de zwaargehavende Cruze racewagen van Tom Coronel was gewerkt, kon deze met een DHL-vrachtvliegtuig net op tijd naar Argentinië vervoerd worden. Hier vond het zesde raceweekend van het F1A Wereldkampioenschap voor Toerwagens plaats op het bijna 5 kilometer lange Circuito Termas de Rio Hondo. Daar, aan de andere kant van de wereld, kon Coronel de draad weer oppakken na het zo hectisch verlopen FIA WTCC raceweekend in Portugal. Een botsing met een ziekenauto bezorgde de ROAL Motorsport technici en de te hulp geschoten monteurs van het Spaanse Campos Racing veel werk. Werk waar Tom veel lof voor had bij de aanvang van zijn Argentijnse raceronden.

null

Die eerste ronden gebruikte de Nederlander voor een shake down van de totaal herstelde auto. Hier kwam een kleine olielekkage naar boven en later een defect aan de schokdemper. Voor het overige kostte het de nodige tijd om de auto helemaal naar de zin te krijgen. Tom Coronel ging ook nu de strijd met de tiende plaats aan, om daarmee de pole position in de ‘reversed grid’ voor zich op te eisen. Om daarmee ook het resultaat van vorig jaar (een tweede plaats) te evenaren of mogelijk te verbeteren. Een strijd die vaak in tienden of zelfs honderdsten van een seconde wordt beslist en deze keer voor de Nederlander net geen Top 10 positie opleverde. Meer dan een dubbele twaalfde startplaats zat er niet in.

In de eerste race wist Tom Coronel al snel een plaats te winnen en profiteerde vervolgens van misstappen en technische problemen bij coureurs die voor hem reden. Zo schoof hij keurig door naar een negende plaats. Race twee startte hij iets agressiever maar kende verder een soortgelijk verloop en bracht een nette tiende plek. Met deze resultaten bezet de ROAL Motorsport coureur nu een zesde plaats in de FIA WTCC Trophy.

Tom Coronel na afloop: “Om te beginnen alle waardering voor de monteurs van ROAL Motorsport en Campos Racing. Van de Chevy was na die klapper in Portugal niet heel meer over en zij hebben in de korte tijd die er was een prima raceauto afgeleverd. Natuurlijk moet je dan de puntjes op de i zetten en de auto helemaal naar eigen wens afstellen. Dat lukte niet helemaal. In de eerste sessie hadden we een olieprobleempje en in de volgende sessie zat er een vreemde vibratie in de auto. Daardoor kon ik niet zo laat remmen als anders. Tussentijds is er het nodige aan het onderstel veranderd, maar we kregen het niet helemaal naar wens. In de races liep het verder zonder al te veel problemen. In de eerste race de nodige strijd met Michigami en Filippi, maar verder een steady race. Bij de start van de tweede race iets agressiever vertrokken en kwam daarmee voor Filippi terecht. In de race nog een behoorlijke tik met Huff, maar verder een probleemloze race. Ik ben blij dat de auto het na die klap weer goed doet. Dat geeft vertrouwen voor de races die we na de zomerstop nog krijgen, waarvan de eerste op een nieuw circuit in China. Leuk en ook spannend.”

Uitslag Opening Race 1 Termas de Rio Hondo:
1. Yann Ehrlacher (Fra) Lada Vesta 11 ronden;
2. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysee op 0,726;
3. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze op 1,326;
4. Tom Chilton (GBr) Citroën C-Elysee op 1,573;
5. Tiago Monteiro (Por) Honda Civic op 1,677 en
9. Tom Coronel (Ned) ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze op 10,960.

Race 2 (Main Race):
1. Norbert Michelisz (Hon) 13 ronden;
2. Tiago Monteiro (Por) op 0,505 beiden met Honda Civic;
3. Thed Björk (Zwe) Volvo S60 Polestar op 1,381;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze op 6,379;
5. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysee op 14,281 en
10. Tom Coronel (Ned) Roal Motorsport Chevrolet RML Cruze op 21,983.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS