Autosport NL • TDC

Jammerlijk einde van iets moois " De formule was top"

Uitgegeven door Johan Vis • 26 oktober 2014 14:54 • Print artikel

ZANDVOORT - Met de Formido Finaleraces is er een definitief einde gekomen aan het Burando Production Open. Een treurige gebeurtenis die gelukkig gepaard ging met strijd, passie en emotie. Bovendien zorgde een goed gevuld deelnemersveld nog één keer voor aantrekkelijke gevechten op het Zandvoortse asfalt. Het publiek in de duinen en op de tribune zal zich hebben afgevraagd waarom de stekker uit deze leuke klasse moest worden getrokken. Er reden immers ruim twintig bolides in de rondte. Zo was het. Maar helaas vormde de grote opkomst tijdens de finaleraces dit seizoen een uitzondering. Het kwaad was al eerder in het jaar geschied. De startvelden waren hier en daar veel te mager om er als organisatie de schouders ook in 2015 onder te zetten. Het was geen gemakkelijke beslissing. Ook niet voor coördinator Menno Weeda.

Burando Production Open 2014 Circuit Park Zandvoort


"De formule was top. Tegen uiterst betaalbare tarieven de echte amateur een podium bieden tijdens A-evenementen. Daarbij vormde het BPO een belangrijke schakel tussen de beginnende autosportliefhebber en de rijders die hun vizier richten op een stoeltje bij een professioneel team. Tussen die twee groepen ontstaat nu een gapend gat dat niet zo maar even wordt gedicht. Dat doet mij als autosportliefhebber zeer. Het stoppen met BPO is dus balen. Ook voor mij."

Op zaterdag 18 en zondag 19 oktober was voor het laatst te zien hoe de rijders in de drie divisies van het Burando Production Open volwaardig deel uitmaakten van een mooi race-evenement. Vooral op Paddock 2 kon de sfeer worden opgesnoven die een ‘event’ als de finaleraces kenmerkt. Stoere truckers die gespannen rondlopen vlak voordat ze hun veelwielige monster in stelling brengen. Een Formule Renault rijder die zijn wagen behoedzaam tussen het nieuwsgierige publiek manoeuvreert. Ratelende karretjes met een vracht aan racerubber. Hij bandentreintje hobbelt langs een tent waarin een volkszanger de sponsors van een deelnemer aan de Clio Cup Benelux vermaakt. Middenin deze autosportkermis bereiden de BPO-rijders zich voor op hun race. Het is deze typische sfeer en de wetenschap dat vele toeschouwers hen gadeslaan die deze coureurs naar Zandvoort lokten. En dus doet het hen pijn dat er een einde komt aan bruisende racedagen zoals deze.

Veel tijd voor overpeinzingen hebben de BPO-ers niet want concentratie is geboden. Peter van der Ham is stil. Hij weet dat hij de titel in divisie 1 voor het grijpen heeft. "Ik hoef alleen maar te finishen’’, zegt de eigenaar van een autoschadebedrijf. Hij behoorde dit seizoen tot de weinige deelnemers die geen race miste. Hij legt de schuld van het opdoeken van het BPO dan ook volledig bij zijn racende collega’s. ,,We hebben aan het begin van het seizoen als volwassen kerels de koppen bij elkaar gestoken en afgesproken hoe wij het seizoen zouden invullen. Als onderweg dan de ene na de andere afhaakt, is het niet verwonderlijk dat er een einde komt aan dit prachtige initiatief. Doodzonde."

Later op de middag wordt akelig duidelijk dat de autosport niet wordt begeleid door een beschermheilige. Was dat het geval geweest, dan had Peter van der Ham in zijn laatste race zonder problemen de finish gehaald en was hij zeiknat geworden van de champagne die hij verdiende. Zo ver kwam het niet. In de negende ronde klonk er een vervaarlijke knal onder de motorkap van zijn BMW E46 M3. Voor Van der Ham het wist, bevond zijn auto zich boven een vuurzee. Hij ontvluchtte de vlammen en zag hoe de officials de zaak snel blusten. Race voorbij, weg kampioenschap.

Op de thuisbasis van Van der Ham duurt het even voordat de onheilstijding binnen druppelt. "Auto in de fik. Maar hij heeft niets." Dat laatste is het belangrijkste. Toch komt de dreun hard aan. Dochter Tamara barst in tranen uit. Ook zij beseft dat pa niet krijgt waar hij het volste recht op had.

Op de baan gaan de gevechten door. De nog maar zeventien jaar oude Joey Swart verkoop zijn huid duur. En die van zijn Seat Ibiza. Nog geen jaar geleden nam hij op ditzelfde circuit trots zijn racelicentie in ontvangst. Nu al knokt hij in divisie 3 mee om de prijzen. Johan Hogewerf werkt zich in het zweet in zijn 20 jaar oude Volvo 850. In de eerste race mistte hij een vierde versnelling. Erger nog was dat zijn ruitenwisser dienst weigerde. Alles werd hersteld en ook Hogewerf geeft nog één keer alles.

Als aan het einde van de middag de rust op en rond het circuit definitief is weergekeerd, zal bij alle BPO-rijders het besef doordringen dat aan iets heel moois een jammerlijk einde is gekomen.

Eindstand Burando Production Open 2014 divisie 1:
1. Rob Severs 171 punten
2. Peter van der Ham 162 punten
3. Anthony Ashley 52 punten

Eindstand Burando Production Open 2014 divisie 2:
1. Kevin van Eldik 183 punten
2. Jochen Pethke 118 punten
3. Twan Knop 101 punten

Eindstand Burando Production Open 2014 divisie 3:
1. Pieter van der Wal 173 punten
2. Liesette Braams 105 punten
3. Joey Swart 98 punten

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS