Autosport NL • Seat Cupra Cup

Koelbloedige operatie Landmacht in tropische hitte

Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 augustus 2007 17:39 • Print artikel

ZOLDER - Het vrouwenteam van de Koninklijke Landmacht is op het circuit van Zolder als één van de grote winnaars tevoorschijn gekomen. In het kader van de Zandvoort Masters of Formula 3 @ Zolder werden twee races om de Seat Cupra Cup gereden. In de eerste finishten Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot als tweede, in de tweede als derde. Daarmee liepen de twee vrouwen zeventien punten in op de koplopers Morien/Van Duivenvoorde. Ook de equipe Paulien Zwart/Jeroen den Boer presteerde sterk door een zesde en een vijfde plaats uit het vuur te slepen.

Podium Seat Cupra

Het weekend op Zolder ging bepaald niet vlekkeloos van start voor het vrouwenteam van de Koninklijke Landmacht. In de kwalificatietraining werden de dames geremd door slecht werkende remmen, waardoor de equipe vanaf de zesde plaats de 2-uurs race moest starten. Het was bloedheet op het Belgische circuit en de hitte eiste dan ook al snel zijn tol. Enkele rijders gingen in de fout, anderen maakten zoveel fouten dat ze kostbare plaatsen verloren. De Landmacht damesequipe ging daarentegen als het spreekwoordelijke uurwerk over het circuit en maakte plaats na plaats goed. Vooral een uitgekiende pitstop leverde winst op. Sandra van der Sloot reed in een heel hoog tempo rond en kwam pas erg laat binnen om het stuur aan Sheila Verschuur over te geven. In die tussentijd had ze geen enkele fout gemaakt, ondanks dat de remmen het - op dit voor remmen moordende circuit - vaak lieten afweten. “Ik heb de hele race steeds pompend moeten remmen want de remvloeistof kookte gewoon. Maar dat ging goed, in tegenstelling tot anderen, die her en der van de baan gleden. De meeste rijders krijgen ergens wel een dipje maar ik gelukkig niet”, aldus Van der Sloot, die tot haar genoegen zag dat ook Sheila Verschuur geen enkele fout maakte. Dolblij kwamen de dames dan ook als tweede over de finish.

Ook de tweede Landmacht Seat was in de voorste gelederen te vinden. Dit keer werd die bemand door Paulien Zwart en Jeroen den Boer. De laatste reed tot aan de vorige wedstrijd nog samen met Ronald Sarink maar omdat die in Assen zwaar crashte en het geen enkele zin heeft voor nog een paar races een hele nieuwe Seat op te bouwen, was het voor de enige coureur uit eigen KL-gelederen einde oefening en werd Den Boer naar de auto van zijn vrouwelijke collega overgeheveld.

Den Boer weerde zich dapper in het hete eerste uur van de race en toonde zich opgewassen tegen de omstandigheden. Ook hij had te maken met weigerende remmen, maar dat probleem ving hij kundig op. Daarnaast werd hij bijkans gekookt in de auto omdat hij met de kachel op de hoogste stand had moeten rijden. “De motor begon steeds te stotteren en soms helemaal stil te vallen. Kennelijk kreeg hij niet genoeg koeling. Ik kreeg toen van het team de opdracht de kachel wagenwijd open te zetten. Dat hielp gelukkig wel maar als het buiten al bijna dertig graden is kun je wel nagaan hoe warm het dan in de cockpit is”, zei Den Boer, die na een uur bijkans uitgedroogd in de pits kwam om de wagen aan Zwart over te geven. Die reed vervolgens al even verhit naar een uitermate sterke zesde plaats.

Vanaf de tweede plaats ging Van der Sloot de zondagse veertig minuten-race in, die achter haar met een daverende klap op het rechte eind begon. Een paar bochten later reed Van der Sloot een velg krom op een randsteen maar juist op dat moment kwam de safety-car de baan op. De slimme Landmacht-rijdster kwam direct de pits in voor de verplichte rijderswissel, waarbij meteen een nieuw wiel kon worden gemonteerd. Sheila Verschuur nam het stuur over en stoof als derde de baan op. Even later werd ze door een langzamere deelnemer zodanig opgehouden dat Matthijs Bakker haar kon passeren. Met hem ging ze de resterende ronden de strijd aan. Eenmaal wist ze Bakker te verschalken, maar doordat ze even later vanwege de nog steeds weerbarstige remmen een remfoutje maakte kwam Bakker haar weer voorbij. Nogmaals probeerde de Nijmeegse het, maar bij die actie vloog ze bijna van de baan. Daarmee was haar derde plaats bezegeld. “Toch hebben we een heel goed weekend beleefd. Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde, onze eeuwige concurrenten, hebben in de tweede race maar een enkele punt gescoord en in de eerste zijn we er ook al voor gefinisht. We hebben flink wat van onze achterstand kunnen inlopen en staan er nu nog maar 19 punten achter”, aldus de tevreden Nijmeegse.

Dat Jeroen den Boer nog niet zoveel ervaring heeft bleek wel bij die gememoreerde safety-car situatie. De radioverbinding met de groene Landmacht Seat werkte niet goed en zelf kwam hij ook niet op het idee meteen de pits in te stuiven, toen hij de borden safety-car zag uithangen. Een ronde later kwam hij alsnog binnen en nam Zwart het stuur over. Zij maakte al snel korte metten met de equipe Dekker/Dekker en finishte op een prima vijfde stek. “Achteraf maakte het helemaal niets uit dat Jeroen een ronde te laat binnenkwam. Ze waren anders ook als vijfde gefinisht. Maar het was wel een wijze les voor Jeroen en ik weet zeker dat hij die nooit meer vergeet”, dacht de lachende en tevreden racemanager Michel Schaap.

Uitslag van de 2-uurs race van de Seat Cupra:
1. Hoekzema/Oudshoorn, 59 ronden in 2 uur 01’28”310; 2. Van der Sloot/Verschuur op 5”318; 3. De Groot/Kuus op 12”913; 6. Den Boer/Zwart op 1’57”835

Uitslag van de sprintrace van de Seat Cupra:
1. De Groot/Kuus, 19 ronden; 2. Kroes/Bakker op 16”093; 3.. Van der Sloot/Verschuur op 19”067; 4. Hoekzema-Oudshoorn op 31”536; 5. Den Boer/Zwart op 1’07”722; 6. Abbing/De Dreu op 1’29”580
Stand na acht races:

1. Morien/Duivenvoorde 136; 2. Verschuur/Van der Sloot 117; 3. De Groot/Kuus 83; 4. Hoekzema/Oudshoorn 71; 5. Zwart/Den Boer 69

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS