Karting • Rotax Euro

Christophe Huibers over zijn sterke WK en de harde wetten van de kartsport

Uitgegeven door Casper Bekking • 20 december 2009 13:57

Chistophe Huibers reed afgelopen weekend sterk tijdens de Rotax Max Grand Finals in Egypte. De talentvolle Belg kreeg op het laatste moment te horen uitgezonden te worden in de DD2, maar toonde zijn aanpassingsvermogen en was direct snel onderweg. Het gehele weekend leek een podiumplaats tot de mogelijkheden te behoren, maar Huibers maakte kennis met de harde wetten van de kartsport. Tweemaal werd hij op de uitdagende karting piste van Ghibli Raceway door een tegenstander getorpedeerd, maar uiteindelijk was overheerste een tevreden gevoel. De razendsnelle WK-debutant kijkt terug op de Rotax Max Grand Finals.

Huibers en Raymakers

"Nadat ik tijdens de seizoensfinale van het BNL-kampioenschap in de laatste manche van de baan was gereden in de eerste bocht op Genk en alle kansen op een titel verloren zag gaan, kwam de selectie voor de World Finals in de DD2 als een aangename verrassing. Wij regelden in allerijl nog enkele trainingssessies met een DD2-kart (met dank aan Patrick de Winter en Ingo Schepers) om toch nog enigszins vertrouwd te raken met het schakelwerk. Eénmaal in Sharm el Sheikh bleek na de eerste vrije training dat we er goed bij zaten; in onze reeks draaien we de snelste tijd. Ook in de volgende getimede sessies zaten we er tot onze verbazing zeer goed bij, ik zat steeds in de top drie van de reeks. Bij de chrono liep het iets minder, een vijfde tijd doch omdat deze na zonsondergang gereden is, is de baan trager en resulteert dit in een twaalfde tijd algemeen. Dit betekende in de manches steeds starten van de buitenzijde op rij twee."

"De eerste manche verliep goed. Al snel reed ik derde achter Raymakers en voelde dat er mogelijkheden lagen. Ik gaf er de voorkeur aan verdedigend op P3 te blijven in plaats van met risico aan te vallen. Samen verkleinden we de marge op Barten maar de race was te kort. België kwam op P2 en P3 over de streep. In de tweede manche werd ik in de start op deze wel heel smalle baan zonder uitloopstrook, naar buiten gedrukt en kwam op P11 terecht. Ik kon terugkomen tot P5 voor de vlag viel, en zette nog de snelste raceronde neer; als enige in de 58 seconden van die dag! In manche drie was de chaos in de eerste bocht nog groter en werd ik teruggeworpen naar P26. In de eerste ronde nam ik er alweer vijf te grazen en vocht me als een bezetene door het veld. Ik strandde op de zesde plaats, wat me in de prefinale de achtste plaats op de grid opleverde."

"In de warm-up op de finaledag ging het super. Ik klokte een 58.3, twee tienden sneller dan de pole! In de prefinale kwam ik goed weg en lag na twee bochten op de zevende plaats. Op het hoge gedeelte van de baan werd ik waanzinnig hard achterop aangereden door een concurrent. Resultaat: de helft van de achterbumper weg, radiator krom en bandensporen op mijn rug en helm. Ik viel terug naar P12. Gelukkig lieten de marshals mij met een halve bumper verder rijden en kon ik terugkomen tot P9. In de finale kwam ik niet super weg en lag na de eerste ronde op P12. Na drie ronden lig ik al op de vijfde plaats, doch moest ik uitwijken voor Thum die brutaal een stuk circuit afsneed en uit het niets voor mij opdook. De aansluiting met de kop was daardoor weg. Op de vierde plaats hield de Canadees Morad mij op zodat Gracholskis kon terugkomen. Gedurende enkele ronden wisselden we van plaats. In de voorlaatste ronde verdedigde Morad zijn lijn aan de binnenkant van de bocht, verloor daar grip en schoof naar buiten. Gracholskis moest de buitenkant houden en dus kwam er een opening. Ik nam binnenkant van de bocht en passeerde de twee kemphanen. De Canadees gaf niet op en deed de deur, weliswaar te laat, dicht en raakte me vol op de achteras. De as was krom, ik kon de snelheid er niet meer inhouden en moest nog negen man laten passeren. Ik kwam daardoor als dertiende over de eindstreep."

"Terugkijkend op de hele ervaring is de conclusie positief, we hebben de snelste ronde van de week gedraaid en ons toch positief in de kijker kunnen rijden.

Bij deze wil ik ook mijn sponsors bedanken :
Assurex nv
Europe surveys
Gillis opslag
Topline distributie
V-Tron
S&d Trailersales
Benelux Invest
Brasschaat construct

Alsmede Patrick De Winter en David Vanrijkelen van NRS Motorsport voor de technische ondersteuning. Ook dank aan mijn school (Sint-Eduardusinstituut te Merksem) voor hun soepelheid tijdens deze examenperiode."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS