Rally

Podium voor Timo en Rebecca van der Marel in hun Opel ADAM R2 tijdens de Rally van Ieper

Uitgegeven door HJ van Keulen • 27 juni 2017 08:05 • Print artikel

De Rally van Ieper is voor Timo van der Marel en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel in de Opel ADAM R2 uiterst succesvol verlopen. De doelstelling werd behaald: een podiumfinish in de RC4-klasse, want Timo werd tweede in de RC4-klasse in een deelnemersveld met in totaal 33 R2-auto's (voorwielaandrijving). In het algemeen klassement eindigde het rallyduo op een 25ste positie. Een leuke bonus: de Opel ADAM R2 van Timo en Rebecca was de snelste Opel tijdens de Rally van Ieper.

Timo van de Marel


Twintig asfaltproeven
De Rally van Ieper telt in totaal twintig verschillende proeven, allemaal verreden op asfalt. Timo van der Marel noteerde met zijn de Opel ADAM R2 tijdens de elfde en negentiende proef de snelste tijd in de RC4-klasse, maar vanzelf ging het allemaal niet.

Snelheid ongekend hoog
"Het was vooral een lange en zware week. De Rally van Ieper bleek nog moeilijker dan de Rally Islas Canarias 2017 die we in mei dit jaar reden. De snelheid in Ieper ligt zoveel hoger. Dat is best wel even omschakelen", zegt Timo van der Marel. "We hebben de Ieper-rally in 2013 al een keer in een andere auto gereden, maar nog nooit met een Opel ADAM R2. Dat is compleet anders. Bovendien streden we in Ieper tegen jongens van officiële fabrieksteams die het hele jaar door rijden. Wij rijden dit jaar zes rally's."
Zoeken naar juiste set-up
De wedstrijd begon voor Timo van der Marel veelbelovend, maar het was wel zoeken naar de juiste set-up. "Afgelopen dinsdag hebben we nog een test gedaan om de set-up van de Opel ADAM R2 te fine-tunen en op donderdag volgde nog een shake down voor de laatste aanpassingen. Toch hadden we daarna nog steeds niet helemaal de set-up die we wilden hebben. Na een intensieve brainstorm over de resterende mogelijkheden zijn we vrijdagmiddag met enige twijfel gestart. Er stonden deze dag acht proeven op het programma. De eerste proef verliep opmerkelijk erg goed, want we haalden direct een tweede tijd. Van proef twee tot vier lagen we zelfs aan de leiding. Toch was de set-up nog niet wat het moest zijn. Uiteindelijk eindigden we vrijdagavond als vierde in de RC4-klasse."

null


Timo van der Marel: "Zaterdag was het afwachten hoe we zouden eindigen. De snelheid lag ongekend hoog, maar ons tempo lag op niveau van de fabrieksrijders. We reden regelmatig op topsnelheid, dat is 169 km/u. Alles verliep erg goed, ook de Opel ADAM R2 presteerde optimaal. Tijdens de elfde en negentiende proef waren we de snelste in de RC4-klasse. Uiteindelijk zijn we als tweede geëindigd. Daarmee hebben we onze doelstelling gehaald: een podiumfinish. Maar we hebben vooral laten zien dat we onder extreme druk betrouwbaar en constant uptempo rijden, zonder fouten. En met een goed resultaat."

Uitdagend rallyprogramma samengesteld
Timo van der Marel reed met de Opel ADAM R2 in 2016 een fantastisch seizoen. Hij werd Nederlands kampioen in de RC4-klasse en werd tweede in het algemeen klassement van het Nederlands Kampioenschap Rally. In de zoektocht naar meer uitdaging werd samen met Opel Nederland en de Verenigde Opel Dealers Nederland (VODN) een divers en meer uitdagend rallyprogramma samengesteld met vier internationale rally’s en twee populaire rally’s in Nederland (ELE Rally en Vechtdalrally).

null


Nog twee uitdagingen
De eerstvolgende uitdaging voor Timo van der Marel wordt de WRC van Duitsland (17 tot en met 20 augustus), gevolgd door de laatste rally van dit seizoen: de Rally di Roma Capitale (ERC) in Italië van 15 tot en met 17 september. "Ook in Duitsland nemen we met de Opel ADAM R2 deel. Het wordt opnieuw een groot en leuk gevecht. De kansen zijn voor iedereen gelijk, want de locatie is veranderd. Dat betekent nieuwe proeven. Er rijden in Duitsland nog veel meer fabrieksteams mee, dat wordt dus extra pittig. Onze doelstelling is een top drie-finish", zegt Timo van de Marel.

Opel ADAM R2 helemaal nieuw
De Opel ADAM R2 voor dit seizoen is compleet nieuw, maar technisch identiek aan de ADAM R2 uit 2016 waarmee Timo kampioen werd. De Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel, in combinatie met een sequentiële vijfversnellingsbak. Het maximumtoerental bedraagt 8.800 toeren per minuut. Verder is de ADAM R2 voorzien van een sperdifferentieel en een speciaal afgesteld onderstel voor optimale tractie op allerlei soorten ondergrond.

null


Kijk voor meer informatie over de Opel ADAM R2 en Timo van der Marel op opel.nl/motorsport.

Uitslag Rally van Ieper 2017 - RC4-klasse
(positie - coureur/codriver - auto - tijd)
1: G.De Mévius/L.Louka - PEUGEOT 208 R2 (RC4) - 2:35:37.60
2: T.Van Der Marel/R.Van Der Marel - OPEL ADAM R2 (RC4) - 2:36:05.70 (+28.10)
3: C.Devine/K.Moriarty - OPEL ADAM R2 (RC4) - 2:37:14.50 (+1:36.90)
4: T.Vauterin/G.Pyck - PEUGEOT 208 (RC4) - 2:41:22.90 (+5:45.30)
5: J.Wagemans/H.Verschuuren - PEUGEOT 208 R2 (RC4) - 2:42:01.60 (+6:24.00)
6: N.Creighton/L.Regan - PEUGEOT 208 R2 (RC4) - 2:43:39.90 (+8:02.30)
7: B.Deruyter/C.Samyn - PEUGEOT 208 R2 (RC4) - 2:45:18.10 (+9:40.50)
8: J.Williams/D.Roberts - FORD FIESTA R2T (RC4) - 2:45:31.30 (+9:53.70)
9: G.Perrard/M.Forgez - PEUGEOT 208 R2 (RC4) - 2:47:10.60 (+11:33.00)
10: J.Vermeire/T.Debergh - FORD FIESTA R2T (RC4) - 2:47:17.50 (+11:39.90)

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS