Autosport NL • NK Rally

Vacansoleil van Tour de France naar auto's; Coureurs voelen zich thuis op onverhard

Uitgegeven door Bas Kaligis • 17 juni 2014 12:57 • Print artikel

Eindhoven – Na het debuut vorige maand in de Rally van Putten met twee equipes stond dit weekeinde het voltallige rallyteam van Vacansoleil Rally Sport aan de start van de jubilerende ELE Rally in de omgeving van Eindhoven. Want behalve Timo van der Marel en Henk van de Riet kwam nu ook Leo van der Eijk met zijn Ford Fiesta R2 in actie. Voor het Vacansoleil Rally Sport team verliep het in deze ‘thuisrally’ uitstekend en alle drie de equipes kwamen aan de finish, na twee dagen mooie rallysport. Voor Timo van der Marel stond de ELE Rally in het teken van testen met de D-Mack banden, waarmee hij later dit jaar ook in de WRC Rally’s van Duitsland en Spanje zal rijden.

Vacansoleil Rally Sport ELE Rally Timo van der Marel

De 50e ELE Rally werd een mooie promotie van de rallysport. De rally werd verreden onder fraaie weersomstandigheden en met voldoende publieke belangstelling – zelfs vrijdagavond toen Oranje het Spaanse voetbalelftal een lesje leerde stonden er grote aantallen rallyfans langs de proeven! De onverharde wegen in enkele proeven zorgden voor het nodige spektakel. Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart gaven goed partij in hun klasse en eindigden uiteindelijk op de vierde plaats. Henk van de Riet/Wim Backers eindigden op de vijfde plaats, terwijl Leo van der Eijck/Niels Kroeze bij hun debuut voor het Vacansoleil Rally Sport team zesde werden, ondanks een tijdstraf van 10 minuten op de eerste dag als gevolg van een technisch probleem op de vierde proef.

Timo van der Marel/Rebecca Smart

De ELE Rally werd door Timo van der Marel aangegrepen om nog extra te testen voor zijn WRC deelnames later dit seizoen: “Aanvankelijk waren we niet van plan om hier te rijden, maar we kregen de kans met een auto van Van Merksteijn Motorsport deel te nemen en omdat er in de WRC rally’s maar met één type band gereden mag worden wilden we graag in wedstrijdverband testen met de bandenspanning en kijken hoe het gaat met de slijtage van de D-Mack banden.” Daarom was het resultaat niet belangrijk, maar wel goed om tegen sterke tegenstanders als Kevin van Deijne en Mats van den Brand te rijden: “Die reden op andere banden en daardoor konden we goed vergelijken – ik ben super tevreden hoe het is gegaan en we hebben echt veel nuttige informatie op kunnen doen voor de komende WRC rally’s,” concludeerde Timo van der Marel dan ook aan de finish in Helmond.

Leo van der Eijk/Niels Kroeze

Voor Leo van der Eijk ging het seizoen ook eindelijk van start: “Ik heb zeven maanden niet gereden, dus moest wel weer wennen. Bovendien moest ik al meteen een andere navigator vinden, omdat mijn vaste co Jac Gillis al verplichtingen had om met Henk Vossen te rijden.” Het KNAF Talent First talent vond in Niels Kroeze een uitstekende vervanger en hij besloot net als Timo van der Marel de gehele rally op de D-Mack banden te rijden: “Ik vind het vooral nu belangrijk om progressie te boeken en ik heb in Timo een heel goede teamgenoot, die een prima referentie is en waar ik veel van kan leren. Dan moet ik natuurlijk niet op andere banden gaan rijden. En wat een geweldige auto is de Fiesta – bij de eerste bocht op de eerste proef wist ik bij het aanremmen niet wat mij gebeurde: wat vertraagt deze auto enorm!” Gaandeweg de rally had Leo nog wel wat technische problemen: “Eerst ging de warmtewisselaar kapot (KP4) en toen liep al het water uit het koelsysteem. Verder rijden was niet mogelijk en toen werden wij naar de service gesleept en dan kom je automatisch in de SuperRally reglement en krijg je 10 minuten tijdstraf. Maar we konden gelukkig zaterdag gewoon weer van start en hebben dus alle proeven kunnen rijden.” Zaterdags ging het steeds beter ondanks wat schade aan de spiegels (!) en een kromme achteras. Leo van der Eijk ziet nu al uit naar de volgende rally: ”Eerst heb ik nog tentamens (Leo studeert aan de TU Delft) en daarna focus ik mij op de GTC Rally en met de ervaring van nu moet dat al weer beter gaan dan deze keer.”

Henk van de Riet/Wim Backers

Net als in de Rally van Putten was het voor de equipe Henk van de Riet en Wim Backers belangrijk om ook in de ELE Rally weer kilometers te maken: “Wij realiseren ons dat we nog heel veel moeten leren en Henk is geweldig ambitieus,” aldus navigator Wim Backers. “Het gaat hem soms niet snel genoeg, maar we houden elkaar scherp en willen van elkaar leren. Dat geldt voor mij met het maken en oplezen van de pace notes en voor hem met het leren beheersen van de snelle Ford Fiesta.” In de ELE Rally kon de Vacansoleil equipe met 20 klassementsproeven, waarvan een deel op onverharde wegen, hun hart ophalen: “Geweldig om hier te kunnen rijden,” was ook Henk van de Riet enthousiast. “We hadden wel even een angstig moment toen we over een paal heen reden en de auto even de lucht in schoot, maar de auto is door MCC Sport uitstekend geprepareerd en kan tegen een stootje; we hadden dan ook eigenlijk geen schade!” Alleen brak even later de versnellingspook: “Dat was een vreemde gewaarwording, maar nadat we een proef noodgedwongen in de derde versnelling hadden moeten afleggen kon ons serviceteam de pook vervangen en gingen we weer vol door!”

ELE Rally

De 50e ELE Rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start van de rally op vrijdagavond zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij vrijwel onbedreigd naar een prachtige en welverdiende overwinning. De Jong realiseerde niet minder dan 12 keer de snelste tijd (op 20 klassementsproeven). Hij bleef Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn Ford Fiesta, de modernste WRC van de drie, bijna 4 minuten moest toegeven op De Jong.

Uitslag 50 e ELE Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec

2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec

3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec

14. Timo van der Marel/Rebecca Smart (NL/AUS), Ford Fiesta R2, op 15 min 04,1 sec

31. Henk van de Riet/Wim Backers (NL/NL), Ford Fiesta R2, op 26 min 49,4 sec

33. Leo van der Eijk/Niels Kroeze (NL/NL), Ford Fiesta R2, op 27 min 26,9 sec

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS