Autosport NL • NK Rally

Bernhard ten Brinke gebruikt circuitervaring en wint Hellendoorn Rally 2010

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 september 2010 07:32

HELLENDOORN - De strijd in de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally leek zaterdagmiddag naar een onverwachte climax te leiden. Proef na proef verkleinde Mark van Eldik zijn achterstand op leider Bernard ten Brinke, tot het verschil nog maar 6,1 seconden was. Maar met nog twee klassementsproeven voor de boeg zette de regerend Nederlands kampioen even een tandje bij en won uiteindelijk op tactisch uitgekookte wijze. Net zo spannend als de strijd om de zege overwinning in Hellendoorn was, is nu ook het gevecht om de titel in het Rallyclinic Dutch Open: Van Eldik naderde kampioenschapsleider Erik van Loon tot op vijftien punten. Met twee rally’s te gaan zijn er nog tweehonderd punten te verdelen.

Bernhard ten Brinke wint Hellendoorn rally
Ten Brinke won voor de eerste maal in zijn carrière het meest aansprekende vaderlandse rallyevenement, de Schutte Informatisering Hellendoorn Rally. Dat ging niet zonder slag of stoot. De regerend kampioen gebruikte zijn circuitervaring en sloeg achter het stuur van een Ford Focus WRC vrijdagavond op de openingsproef, over en rond het voormalig motorcircuit bij Luttenberg, een flink gat met de concurrentie. De tegenaanval kwam van Mark van Eldik in een Subaru Impreza WRC. Die won de volgende twee gladde en modderige proeven en nam de leiding over. Ten Brinke counterde later op de avond, en geholpen door een klein foutje van zijn concurrent sloot hij de eerste etappe af met bijna een halve minuut voorsprong. Die marge tussen de twee bleef zaterdag in stand, tot Van Eldik met nog vier proeven te gaan een alles-of-niets-aanval inzette. Hij pokerde met de bandenkeus, die het hele weekeinde niet makkelijk was omdat de regenwolken steeds dreigend boven het wedstrijdgebied hingen en modder de wegen plaatselijk spekglad maakte. De gok leek goed uit te pakken, Van Eldik kwam snel naderbij. Maar Ten Brinke bleef rustig, wist waar hij het liet liggen en gaf net op tijd weer een beetje meer gas.

Net niet; Mark van Eldik

Op plaats drie kwam een enigszins teleurgestelde Dennis Kuipers over de finish. Zonder fouten te maken kon de jonge Twent met zijn Subaru het tempo aan de kop net niet bijhouden. Na het uitvallen van Gert Huzink, die zijn Subaru op de allerlaatste klassementsproef met motorproblemen aan de kant moest zetten, eindigde de ervaren Bert de Jong keurig als vierde, één plaats voor Mitsubishi-teamgenoot Timo van der Marel. De drie snelste tijden die het jonge talent klokte, bewezen dat Van der Marel hoger had kunnen eindigen. Gewenning aan de voor hem nieuwe WRC waarvan ook de versnellingsbak nog kuren vertoonde, stonden een topdrie klassering in de weg. Achter René Kuipers (Subaru) kwam kampioenschapsaanvoerder Erik van Loon met zijn Ford Focus als zevende over de finish. Enkele uitstapjes naast het gladde parcours kostten de Brabander veel tijd en punten, waardoor Van Eldik hem in de titelstrijd nu op de hielen zit.

Snelste rijder in de standaardklasse was de jonge Kevin Abbring, die zijn Subaru Impreza als achtste over het podium reed en oud-Hellendoorn-winnaar Hans Stacey (Mitsubishi) ruim drie minuten voorbleef. Bij de tweewielaangedreven auto’s, die bepaald veel nadeel hadden van de natte en modderige omstandigheden, ging de winst naar Jan de Winkel, na een lang duel met Renault Clio-collega Hermen Kobus. De winnaar van 1984 en 1986, de Zweed Stig Andervang, vermaakte het publiek met zijn dwarse rijstijl en won met zijn Nissan en passant de 350Z Challenge.

Podium Hellendoorn Rally 2010

UITSLAG Vijfde ronde Rallyclinic Dutch Open 2010: Schutte Informatisering Hellendoorn Rally

Uitslag
1. Bernard ten Brinke-Eddy Chevaillier (NL-B, Ford Focus WRC 08, A8) 1.38.20,6
2. Mark van Eldik-Robin Buysmans (NL-B, Subaru Impreza WRC S14, A8) + 0.08,6
3. Dennis Kuipers-Frédéric Miclotte (NL-B, Subaru Impreza WRC S14, A8) + 1.08,7
4. Bert de Jong-Carina van Westen (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 3.23,5
5. Timo van der Marel-Annemieke Hulzebos (NL, Mitsubishi Lancer WRC 05, A8) + 4.01,3
6. René Kuipers-Erwin Berkhof (NL, Subaru Impreza S14, A8) + 5.13,9
7. Erik van Loon-Harmen Scholtalbers (Ford Focus WRC 08, A8) + 5.19,3
8. Kevin Abbring-Lara Vanneste (NL-B, Subaru Impreza WRX N14, N4) + 6.08,9
9. Piet van Hoof-Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer Evo 4, H12) + 6.36,4
10. Eric Bolhaar-Gert Kamphuis (NL, Skoda Fabia WRC, A8) + 7.37,1

Overige klassewinnaars
17. Jan de Winkel-Radboud van Hoek (NL, Renault Clio R3, klasse A7) + 13.20,2
25. Stig Andervang-André Schoonenwolf (S-NL, Nissan 350Z, klasse C8) + 18.47,4
26. Jan Nijhof-Henk Jan Elbert (NL, BMW Compact M3, klasse C6) + 19.01,7
28. Edwin Wolves-Ferdi ter Maat (NL, Opel Kadett, klasse Y15) + 20.20,3
35. Mark Nieuwlaar-Jan Coert Kaptein (NL, Mitsubishi Colt CZT, klasse C4) + 26.28,2
36. René Wawrzyniak-Marcel Vogels (NL, Citroën C2 R2 Max, klasse A6) + 25.52,5
37. Harry Kleinjan-Harm van Koppen (NL, VW Golf, klasse Y14) + 25.57,7
38. Thom de Jong-Sjoerd Weernink (NL, Volvo 240 Turbo, klasse Y16) + 25.58,0
44. Jurian van Ruiten-Dennis Goossens (NL, BMW 325i, klasse C5) + 29.37,0
51. Michael Coers-Michiel Uittien (NL, Peugeot 205 GTI 1.9, klasse C3) + 35.32,3
52. Jacco Hartog-Rudy Geitenbeek (NL, Opel Astra GSI Kitcar, klasse H11) + 35.41,5
54. Erwin Linde-Jan Kamphuis (NL, Renault Clio RS, klasse N3) + 37.10,8
55. Michel Kolen-Fred Roelfsema (NL, Volvo 740, klasse C2) + 37.33,0

Stand Rallyclinic Dutch Open 2010
1. Van Loon 295 punten; 2. Van Eldik 280; 3. Van Hoof 210; 4. Van der Marel 205; 5. Ten Brinke 200; 6. De Jong 175; 7. Swaanen 158; 8. Bolhaar 130; 9. Huzink 125; 10. Verkooijen 113.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS