Autosport NL • NK Rally

"Als KNAF ondersteunen we de promotie om van onderaf nieuwe aanwas te generen"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 6 april 2016 14:01

In 2005 maakte de rallycross kennis met de RST-klasse. Het initiatief van de Nederlandse Rallycross Vereniging om een instapklasse voor jonge rijders te creëren sloeg aan en bracht niet alleen voor de rallycross, maar ook voor de rally nieuwe talenten voort, met Kevin Abbring als meest aansprekende exponent. Samen met deze Nederlandse rallytrots zet de KNAF dit jaar in op een nieuwe instroom richting de RST.

Nederlandse Rallycross Vereniging RST

Met de introductie van de RST-klasse kregen in 2005 rijders vanaf 14 jaar de kans om betaalbaar kennis te maken met de rallycross. Uitgerust met een 70 pk Ford Kent-motor en een gewicht van 630 kilogram, ging de RST weliswaar niet extreem hard, maar had een weggedrag waarbij de echte talenten kwamen bovendrijven. Niet alleen bleek de RST een kweekvijver voor rallycrosstalent, ook de rallysport profiteerde mee.

Na tien jaar werd het echter hoog tijd om de instroom richting de RST weer een impuls te geven. Samen met RST-rijder van het eerste uur en Nederlands bekendste rallytalent Kevin Abbring gaat de KNAF deze uitdaging aan. Onlangs werd er door de KNAF een promotiefilmpje opgenomen met in de hoofdrol Kevin Abbring. Onderstaand de beelden die op het Eurocircuit van Valkenswaard werden geschoten.


"Als KNAF ondersteunen we de promotie van deze klasse, om daarmee van onderaf nieuwe aanwas voor de rally en rallycross te genereren. Dit jaar willen we samen met Kevin Abbring de RST-klasse nog vaker in de publiciteit brengen, onder andere door middel van filmpjes", zegt Maarten van Wesenbeeck namens de KNAF. Ook Abbring is onverminderd enthousiast over de klasse waarin hij ooit zijn autosportcarrière begon. "RST biedt jonge rijders een heel goede mogelijkheid om met de rallysport en rallycross in aanraking te komen. Ook bij rallycrosswedstrijden tref je een combinatie van verharde en onverharde ondergrond. Een RST is ideaal om de wagenbeheersing onder de knie te krijgen. Achterwielaandrijving, geen ABS, geen ESP en met de motor achterin is de RST licht in de neus, waardoor onder- en overstuur héél dicht bij elkaar liggen. Elk foutje wordt meteen afgestraft", aldus de Hyundai WRC-fabrieksrijder.

Voor meer informatie over de RST-klasse, zie www.eurocircuit.nl



Betaalbaar ’n nieuwe auto leasen?

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS