Autosport Internationaal Toerwagens • LMS

Groot startveld voor de European Le Mans Series, Ferrari domineert + ENTRYLIST

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 februari 2014 13:50

Een aantal jaren geleden leek de European Le Mans Series een langzame dood te sterven. In 2012 werd het seizoen om verschillende redenen teruggebracht naar slechts drie races. Toch keerde het kampioenschap met een mooi startveld terug in 2013. Voor het aankomende seizoen heeft de organisatie 42 inschrijvingen ontvangen voor een volledig seizoen, verdeeld over 12 verschillende landen. Daarmee lijkt de serie populairder dan ooit.


In de hoogste klasse, de LMP2, heeft het kampioenschapsteam Signatech Alpine haar inzet verhoogd en komt dit jaar uit met twee auto’s. De kampioenen van 2012, Thiriet by TDS Racing, stappen aankomend seizoen over naar Ligier. Daarnaast zet Jota Sport een Zytek in. De overige inzet van de Zytek’s komt van Caterham Racing en Greaves Motorsport.

Ook het Morganchassis komt aan de start bij drie teams: NewBlood by Morand Racing en Labre Competition. Beiden worden aangedreven door een Nissan-motorblok. Bij het eerste team wordt Christian Klien een van de coureurs. De auto van Pegasus Racing zal worden aangedreven door een Judd-motor. Daarnaast komen de Oreca 03’s aan de start, welke worden ingezet door BoutsenGinion Racing, Sebastian Loeb Racing en Murphy Prototypes.

Bij de LMGTE bestaat het veld uit Aston Martin, Ferrari en Porsche. In totaal starten in Silverstone acht Ferrari’s. De Italiaanse auto’s worden ingezet door AF Corse, AT Racing, Team Sofrev-ASP, JMW Motorsport en de kampioen van 2013 SMP Racing. Het Zwitserse Kessel Racing gaat net als AF Corse met twee auto’s van start.

In totaal zet Imsa Perfromance Matmut vier Porsche 911 GT3 RSR’s in en runt daarbij twee auto’s voor Erik Maris en Raymond Narac. Crucible Sport zet een 911 in en Gulf Racing zet eveneens een Porsche in voor Michael Wainwright, maar ook een Aston Martin Vantage voor Roald Goethe.

Het grootste gedeelte van de grid zal in beslag genomen worden door de GTC-klasse, welke vooral bestaat uit de Ferrari 458 Italia GT3. Toch zien we in deze klasse ook de Audi R8, BMW Z4 en een paar McLaren’s terug. Het Deense Formula Racing zet een enkele Ferrari 458 in voor de viervoudig Le Mans-winnaar Jan Magnussen. SMP Racing staat met vier bolides aan de start en ook AF Corse staat in deze klasse aan de start. De Italianen zetten in totaal vier Ferrari’s in. Ook het Russische Team Sofrev zet een 458 Italia in en Team Ukraine komt met twee auto’s uit Maranello aan de start.

De tegenstand is echter beperkt in deze klasse. We zien een Porsche op de grid van het Franse Almeras. Sebastian Loeb Racing zet in deze klasse een enkele Audi R8 LMS ultra in, terwijl Team Russia een BMW Z4 in zet. ART Grand Prix zorgt voor de inzet van twee McLaren’s.

Ook al domineert Ferrari dit jaar het startveld in de European Le Mans Series, het aanbod is voldoende gevarieerd om dit jaar wederom een mooie show te zien tijdens de vijf races op Europese bodem.


De startlijst voor het aankomende seizoen is als volgt:
LMP2
4 – Boutsen Ginion Racing – Oreca 03 Nissan – Vincent Capillaire

24 – Sιbastien Loeb Racing – Oreca 03 Nissan – Andreas Zuber

29 – Pegasus Racing – Morgan Nissan – Julien Schell

30 – Signatech Alpine – Alpine A450 Nissan – Nelson Panciatici

34 – Race Performance – Oreca 03 Judd – Michel Frey

36 – Signatech Alpine – Alpine A450 Nissan – Paul-Loup Chatin

38 – Jota Sport – Zytek Z11SN Nissan – Simon Dolan

41 – Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan – Tom Kimber-Smith

42 – Caterham Racing – Zytek Z11SN Nissan – Chris Dyson

43 – Newblood by Morand Racing – Morgan Judd – Christian Klien

46 – Thiriet by TDS Racing – Ligier JS P2 Nissan – Pierre Thiriet

48 – Murphy Prototypes – Oreca 03 Nissan – TBA

50 – Larbre Competition – Morgan Judd – Jacques Nicolet
LM GTE
54 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Pierguiseppe Perazzini

55 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Duncan Cameron

56 – AT Racing – Ferrari F458 Italia – Alexander Talkanitsa Jr.

58 – Team Sofrev-ASP – Ferrari F458 Italia – Fabien Barthez

66 – JMW Motorsport – Ferrari F458 Italia – TBA

67 – IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR – Erik Maris

72 – SMP Racing – Ferrari F458 Italia – Andrea Bertolini

76 – IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR – Raymond Narac

80 – Kessel Racing – Ferrari F458 Italia – Michael Broniszewski

81 – Kessel Racing – Ferrari F458 Italia – Kola Aluko

82 – Crubile Sport – Porsche 911 GT3 RSR – Francois Perrodo

85 – Gulf Racing UK – Aston Martin Vantage V8 – Roald Goethe

86 – Gulf Racing UK – Porsche 911 GT3 RSR – Michael Wainwright
GTC
51 – Sebastien Loeb Racing – Audi R8 LMS ultra – Henri Hassid

57 – SMP Racing – Ferrari 458 Italia GT3 – Boris Rotenberg

59 – Team Sofrev-ASP – Ferrari 458 Italia GT3 – Christophe Bourret

60 – Formula Racing – Ferrari 458 Italia GT3 – Jan Magnussen

62 – AF Corse – Ferrari 458 Italia GT3 – Yannick Mallegol

63 – AF Corse – Ferrari 458 Italia GT3 – Mads Radsmussen

64 – AF Corse – Ferrari 458 Italia GT3 – Per Nielsen

71 – SMP Racing – Ferrari 458 Italia GT3 – Fabio Babini

73 – SMP Racing – Ferrari 458 Italia GT3 – Stephane Ortelli

78 – Team Russia by Barwell – BMW Z4 GT3 – Leo Machitski

93 – Pro GT by Almeras – Porsche 997 GT3 RSR – Franck Perera

95 – AF Corse – Ferrari 458 Italia GT3 – Adrien de Leener

96 – Team Ukraine – Ferrari 458 Italia GT3 – Andriy Kruglyk

97 – Team Ukraine – Ferrari 458 Italia GT3 – Ruslan Tsyplakov

98 – ART Grand Prix – McLaren MP4-12C GT3 – Ricardo Gonzalez

99 – ART Grand Prix – McLaren MP4-12C GT3 – Kevin Korjus

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS