Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

"Vanwege het multi-tasken wat erbij betrokken is, werd het een gekkenhuis in mijn hoofd"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 april 2018 06:40

Alex Würz heeft met name een mentale uitdaging, wanneer hij dit weekend na bijna twee jaar terugkeert in de cockpit van de Toyota TS050 Hybrid. De voormalige fabriekscoureur van de Japanse autofabrikant neemt tijdens de test de plek in van Fernando Alonso, die in Bahrein de Formule 1 wedstrijd rijdt. Daarnaast ontbreken ook Kazuki Nakajima en Kamui Kobayashi, die verplichtingen in het Japanse Super GT hebben.

Toyota teamleden Wurz

De Oostenrijker had al een opfrisser tijdens de fabriekstest in Aragon, maar naast het rijden van twee stints op het circuit heeft de coureurs niet meer in de auto gereden sinds de Le Mans-testdag in 2016. Zonder enige aanvullende simulatie ervaring gaat de 44-jarige coureur plaatsnemen in de auto.

“Ik deed een korte stint en een lange run, om te zien of ik het nog kan,” zei Würz tegen Sportcar365. “Ik was wat nerveus, omdat ik niet wist hoe het zou gaan met de hoge grip en hoge downforce. Er was geen probleem met het rijden op zich zoals het gevoel van de auto, de feedback en de algehele snelheid. Maar wat wel gebeurde was een mentale overbelasting, vanwege het multi-tasken wat erbij betrokken is. Het werd een gekkenhuis in mijn hoofd.”

“Ik kwam na acht ronden binnen, buiten adem, niet omdat ik niet fit ben. Maar in onze auto’s heb je zoveel verschillende dingen. Na iedere twee of drie bochten waren we de systeemsettings aan het veranderen.” De voormalig F1-coureur verwacht vier dubbele stints te gaan doen tijdens The Prologue, wat het maximum is voor een LMP1-coureur tijdens een standaard endurance test. Daar zit onder andere wat nachtrijden bij. Nu hij weer ervaring heeft, verwacht de 44-jarige coureur dat hij constante rondetijden kan rijden voor de Toyota engineers.

“Gedurende mijn tweede run op het circuit van Aragon ging het veel beter, omdat ik wat kalmer was en mijn tijd nam. Maar het toont hoe uitdagend onze technische monsters zijn,” zei Würz. “Als je niet volledig in het spelletje zit, ga je makkelijk één of twee seconden verliezen vanwege de complexiteit van het systeem. Geen enkele, andere raceauto die er rondrijdt, is technisch zo geavanceerd als deze Toyota, met zijn verschillende energy recovery systems en de vierwiel aandrijving. Ik zou zeggen dat het meer complex is dan toen ik in de F1 zat. Je moet tegelijkertijd al deze aanpassingen in de auto doen, terwijl je racet voor een positie en je constant het gevoel met de auto moet vasthouden. Het is tegenwoordig een zware belasting voor de geest.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS