Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota verslaat Audi en Porsche in thuisrace; Giedo van der Garde net naast podium + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 oktober 2016 09:08

In 2015 verloor Toyota haar ongeslagen status in het FIA World Endurance Championship, nadat men drie jaar lang sinds haar debuut de 6 uur van Fuji won. Vorig jaar ging Porsche er met die eer vandoor. Dit jaar heeft het Japanse merk teruggeslagen en haar eerste overwinning in twee jaar behaald voor haar thuispubliek.



De twee Audi’s vertrokken vanaf de eerste startrij. Al snel kwam de Audi met het startnummer 7 in de problemen. De LMP1-bolide kreeg te maken met een hybride probleem en moest de race al na twintig minuten staken. Ondertussen ontstond er een gevecht tussen de drie merken, waarbij het gat tussen leidende auto met startnummer 8achten de Porsche 919 Hybrid met Timo Bernhard aan het stuur niet meer dan tien seconden bedroeg. Het gat naar de Toyota in handen van Stephane Sarrazin bleef rond de vijf seconden hangen.

Na iets meer dan een uur rijden kwam de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 7 toch weer de baan op, maar zonder hybride systeem. De auto werd echter al weer naar binnen gehaald, voordat de race halverwege was. De FIA informeerde het team uit Ingolstadt dat de auto niet meer gehomologeerd was.

De hele race aan de voet van Mount Fuji bleef een gevecht tussen de drie merken. Met nog twee uur te gaan hield Loic Duval in de Audi een gat van vijf seconden naar de Porsche 919 Hybrid met wereldkampioen Timo Bernhard aan het stuur. Stephane Sarrazin bleef op de voet volgen met de Toyota. De Fransman had wat tijd verloren in het verkeer en daarmee ook zijn tweede positie.

De slotfase van de wedstrijd gooide echter de hele rangorde in het LMP1-veld overhoop. Kamui Kobayashi in de Toyota lag inmiddels weer voor op de Porsche. Met een voorsprong van rond de tien seconden dook Loic Duval de pits in voor verse banden. Daardoor moest hij de leiding laten aan de Japanner in de Toyota TS050. De Japanse bolide moest echter ook nog naar binnen voor brandstof. Waarna de Fransman de druk op de ketel zette en hard oprukte richting de Japanse bolide. De Audi R18 e-tron quattro maakte in de slotfase bijna tien seconden goed op de leider in de wedstrijd, maar kon Kamui Kobayashi niet meer voorbijkomen. De voormalig F1-coureur mocht daardoor met zijn teamgenoten Mike Conway en Stephane Sarrazin de gang naar de hoogste trede van het podium maken. Het was de eerste keer dat Kamui Kobayashi in het FIA WEC het zoet der overwinning mocht proeven. In de privateer klasse ging de overwinning naar Rebellion met Dominik Kraihammer, Matheo Tuscher en Alexandre Imperatori. Het drietal kon onbedreigd naar de overwinning rijden, nadat de ByKolles-bolide werd geplaagd door een motorprobleem.



In de LMP2-klasse pakte G-Drive Racing haar eerste overwinning van het seizoen, waarin zij slechts tijdelijk de leiding in de wedstrijd afstonden door pitstops. Will Stevens, Roman Rusinov en Alex Brundle hadden op de finish een voorsprong van 1,398 seconden op de RGR Sport Ligier JSP2 met Bruno Senna die de auto over de finish bracht. De Braziliaan verloor de leiding in de wedstrijd met nog vijf minuten te gaan. De derde plek werd opgeëist door Nicolas Lapierre, Gustavo Menseze en Stephane Richelmi.

Giedo van der Garde en zijn teamgenoten Antonio Giovinazzi en Sean Geleal reden bij hun debuut voor Extreem Motorsport naar een mooie vierde positie.

Uitslag 6 uur van Fuji

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS