Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota op plek 1 en 2 in de kwalificatie, Racing Team Nederland op P10 in LMP2 + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 juni 2018 22:48 • Print artikel

Het venijn zat in het begin van de eerste kwalificatie voor de 24 Uur van Le Mans. In zowel de LMP1-, LMP2- als GTE-Pro-klasse werd al vroeg in de sessie de snelste tijd neergezet. Toyota pakte, zoals verwacht, in de LMP1 de voorlopige posities 1-2.



De snelste tijden in de eerste kwalificatie kwamen van de Japanners bij het team uit Keulen. Kazuki Nakajima, teamgenoot van Fernando Alonso, zette al in de eerste 10 minuten een tijd neer van 3.17,270, gevolgd door zijn teamgenoot Kamui Kobayashi in de tweede Toyota TS050 Hybrid met een tijd van 3.17,337. Aan het einde van de sessie was het nog even penibel voor Kazuki Nakajima, omdat een aantal ronden door een te hoge brandstofstroom werden afgenomen. Daarbij bleef de snelste tijd van de coureur echter staan. SMP Racing was het team dat het dichtste bij de hybride Japanse bolides kon komen. Stephane Sarrazin zette een tijd neer van 3.19,483. Bruno Senna volgde daar achter op twee tienden in de Rebellion RB13.

Renger van der Zande, moest met nog 50 minuten te gaan in de sessie, de DragonSpeed-auto aan de kant zetten richting de Dunlop-brug. Daarvoor had teamgenoot Ben Hanley de auto op een mooie zesde plek gezet. Voor Manor verliep de kwalificatie ook niet probleemloos. De auto met het nummer 5 viel stil met waarschijnlijk een elektrisch probleem.

In de LMP2 zette Paul Loup Chatin de snelste tijd neer en verbeterde daarmee de tijd van teamgenoot Loic Duval. Voor Oreca was het wederom een succesvolle kwalificatie, de Franse chassisbouwer legde beslag op de gehele topvijf. Ho-Pin Tung die zijn titel in de LMP2-klasse verdedigt kwam niet verder dan de negende plek, na problemen en eindigde daarmee nipt voor Racing Team Nederland. Bij het Nederlandse team werd de snelste tijd neergezet door Giedo van der Garde. Hekkensluiter in de klasse was Algarve Pro Racing waarvoor Ate de Jong uitkomt.



In de GTE-Pro was het Gianmaria Bruni die al snel in de Rothmans gekleurde Porsche 911 RSR de snelste tijd neerzette. De coureur die dit jaar voor het Duitse merk debuteert, na jaren met Ferrari gereden te hebben, zette een tijd neer van 3.47,504. Daarna kwam de Italiaan niet verder, omdat hij er bij de Dunlop Chicane afging. De auto kwam daarna nog twee ronden in actie. Michael Christensen, teamgenoot van Laurens Vanthoor, zette de tweede tijd neer en daarmee pakte Porsche een 1-2. De 911 RSRs werden gevolgd door de twee Ford GTs. Ferrari moest 2,3 seconden toegeven op Porsche, terwijl BMW, Corvette en Aston Martin ruim drie seconden van de Duitse bolide afzaten. Nicky Catsburg zette een goede tijd neer met de BMW M8 GTE, maar kwam niet verder dan de 11e plek in de klasse. Maxime Martin met de Aston Martin Vantage realiseerde met zijn team de 16e tijd.

Porsche zette ook in de GTE-Am de toon met de twee Dempsy-Proton 911 RSRs die de eerste startrij pakten. Matt Campbell ging als eerste naar de snelste tijd, maar Matteo Cairoli ging daarna zelfs naar een 3.50,728. Jeroen Bleekemolen zette de Ferrari van Keating Motorsports op plek een keurige zesde plek neer in de klasse.

24U van Le Mans 2018, Kwalificatie 1

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS