Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota geeft toe dat ze niet aan de Equivalence of Technology-vereisten van de FIA en ACO voldeden

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 april 2018 21:08 • Print artikel

Toyota heeft bevestigd dat de LMP1-auto’s van het team buiten de regels van de Equivalence of Technology (EoT) reden tijdens The Prologue in Paul Ricard. De Toyota TS050 Hybrids zette de snelste tijd neer tijdens de officiële testdag van het FIA World Endurance Championship.



Mike Conway realiseerde op vrijdag de snelste tijd met 1.32,662 en was 1,9 seconde sneller dan Anthony Davidson in de tweede auto. De auto’s zaten meer dan vijf seconden af van de LMP1 non-hybrides. Technisch directeur Pascal Vasselon legt uit dat ze door een uitgebreid programma gingen, waarbij onder meer het nieuwe koelsysteem werd getest. Waardoor men meer hybride vermogen kreeg door de lagere temperaturen, dan er vooraf verwacht werden.

“We hadden een nieuw koelsysteem te valideren en gedurende de winter wisten we al dat dat niet mogelijk was,” legt de Fransman uit aan Sportscar365. “We hoopten op een wat hogere temperatuur, dus hebben we belasting gelegd op het koelsysteem. Het kan gebeuren dat als je belasting op het hybride systeem legt, je wat meer vraagt dan toegestaan is. Toen we terugkwamen binnen de gebruikelijke limieten, hadden we een run zonder problemen.”

Ondanks dat beide auto’s buiten de door de FIA uitgegeven EoT reden tijdens The Prologue, is het in de regels toegestaan doordat de auto’s niet door een technische keuring gingen. “We komen te kort aan warm weer validatie, dus was het beter om het op beide auto’s te doen,” legt Vasselon uit. “Het was een gepland geval, waarbij we niet in staat waren om de juiste temperaturen te krijgen.” De auto’s beëindigde de validatie op vrijdag en keerden toen terug naar de voorgeschreven specificatie voor de rest van de test. De auto’s reden vervolgens tijden tussen de 1.38 en 1.39. Toch is het nog lastig te beoordelen op basis van de huidige EoT waar de diverse teams staan. De technisch directeur ontkent echter dat de auto’s van Toyota met opzet buiten de EoT reden, om de privateer LMP1’s naar de limiet te pushen.

“Het is een extreem lastig onderwerp, omdat je een hele lijst aan parameters mee moet nemen,” zegt de Fransman over de EoT. “We hebben erg competente mensen op kantoor die er naar kijken, bijna dag en nacht. Ik weet dat ze tot erg laat bleven en vroeg terugkwamen. Ze hebben alle data. Met wat er in de afgelopen twee dagen is gebeurd, hebben ze alle data om een conclusie te trekken. We hebben er het volste vertrouwen in dat dat gaat gebeuren.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS