Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL: Aston Martin en Le Mans! Deel 5, de Flying Dutchmen...Verstappen, Kox, Menten

Uitgegeven door Peter Vader • 17 juni 2017 02:05 • Print artikel

Aston Martin bestaat meer dan honderd jaar! Een onbetwiste mijlpaal in het land van de premium merken, waarbij de autosport natuurlijk niet ontbreekt. De rentree in de topklasse van de enduranceracerij ontwikkelde zich tot een regelrecht succesverhaal. Ook Nederlandse coureurs leverden hieraan hun bijdrage; wie waren die 'Flying Dutchmen' die met Aston Martins onderweg waren tijdens de 24 Uren van Le Mans en op de andere internationale circuits? Peter Kox, Jos Verstappen en Jos Menten waren actief voor Aston Martin.

peter kox
Peter Kox

Peter Kox
De eerste naam die komt bovendrijven is Peter Kox. De Eindhovenaar heeft al een grote staat van dienst als rijder van eenzitters, als Europees toerwagenkampioen en als internationaal erkend GT-rijder, als hij in 2005 wordt ingelijfd in het officiële fabrieksteam van Aston Martin Racing. Geen vreemde stap, want al jarenlang was hij onderweg met Ferrari’s van het Engelse Prodrive, een autosportonderneming die eigendom is van David Richards. Prodrive bracht de befaamde blauwe Subaru naar de internationale rallytop en behaalde met Ferrari ‘s veel succes in de GT racerij. Reden voor Aston Martin CEO Dr. Ulrich Bez om in 2003 Prodrive te vragen om het management van de nieuwe raceafdeling van Aston Martin voor zijn rekening te nemen. Kox was rijder bij Prodrive en zodoende lag zijn stap naar Aston Martin Racing voor de hand. Het werd een succes! Prodrive ontwikkelde de DBR9 voor de GT1 klasse en debuteerde in 2005 met Peter Kox tijdens de 12 Uren van Sebring. Vanwege de hobbelige baan wordt Sebring door de coureurs als volgt getypeerd: “Half as long… twice as tough as Le Mans.” Niet voor Aston Martin, want bij hun debuut behaalden zij de overwinning in de GT1 klasse en een vierde plaats overall! In de zomer van 2005 wist Peter Kox samen met Pedro Lamy bovendien de Tourist Trophy op Silverstone te winnen. Race minnend Engeland stond op zijn kop! Het succes in Le Mans liet op zich wachten tot 2007, waar Peter Kox een trio vormde met Johnny Herbert en Thomas Enge. Vanwege een spin van Herbert kwamen ze niet verder dan een vierde plaats in hun klasse, na een tijdje aan de leiding te hebben gelegen. Grappig was dat hun auto startnummer 007 had, verwijzend naar geheim agent James Bond. Peter Kox keerde in 2010 nog een keer terug naar Le Mans met alweer Thomas Enge en met Christofer Nygaard. Zij reden een Aston Martin DBR9 voor het Young Driver Team en behaalden de derde plaats in de GT1 klasse. Daarna verdween Peter Kox langzaam uit de Aston Martin gelederen.

jos verstappen
Jos Verstappen

Jos Verstappen
Vader en stimulator van Nederlands meest succesvolle Formule 1 coureur Max Verstappen en zelf ook lange tijd onze beste vaderlandse Formule 1 coureur, stapte in 2009 in de gloednieuwe LMP1 auto van Aston Martin. Samen met Anthony Davidson en Darren Turner vormde hij een rijderscombinatie tijdens de 24 Uren van Le Mans in een nieuw ontworpen auto, die een totaal ander concept was dan de bestaande GT. Ze moesten het opnemen tegen de vrijwel onverslaanbare Audi’s en de krachtige Peugeot diesels, die bleven proberen om in thuisland Frankrijk ook een keer de eindzege te behalen. Geen makkelijke concurrenten dus voor Aston Martin. Na zijn LMP2 overwinning in Le Mans in 2008 was Jos Verstappen vol goede moed, maar versnellingsbakproblemen en een aanrijding van een teamgenoot veroorzaakten dat hij niet verder kwam dan een dertiende plaats in de eindrangschikking. Het bleef bij deze eenmalige rit van Verstappen voor Aston Martin.

jos menten
Jos Menten

Jos Menten
In 2007 nam Jos Menten deel aan de 24 Uren van Le Mans met een Aston Martin DBR9 van het Team Modena. Een Engels team met een Italiaans aandoende naam, die het klassieke British racing green omruilde voor een moderne zwarte livery met fel roze accenten. Vooral ’s nachts was het een fraaie verschijning op het Circuit La Sarthe. Na een hoopgevende kwalificatie sloten ze de race af op een tiende plaats in hun GT1 klasse en achttiende overall. In 2008 keerde Jos Menten terug op Le Mans bij hetzelfde Team Modena met dezelfde DBR9. Na een uitstekend begin eindigde de rijderscombinatie Christian Fittipaldi, Terry Borcheller en Jos Menten op de dertigste plaats en werden ze achtste in de GT1 klasse. Een nukkige versnellingsbak had hun wedstrijd verknalt. Menten zagen we niet meer terug in een Aston Martin, wel behaalde hij in 2009 nog een mooie overall overwinning met Mike Hezemans in de 24 Uren van Spa Francorchamps.

Actiefoto's van de Nederlanders onderweg tijdens de 24 Uren van Le Mans met Aston Martin:

null
2007 Peter Kox

null
2007 Peter Kox

null
2007 Peter Kox

null
2007 Peter Kox

null
2007 Peter Kox

null
2009 Jos Verstappen

null
2009 Jos Verstappen

null
2009 Jos Verstappen

null
2009 Jos Verstappen

null
2009 Jos Verstappen

null
2009 Jos Verstappen

null
2008 Jos Menten

null
2007 Jos Menten en Team Modena inclusief de Hawaiin Tropics

null
2007 Jos Menten

null
2007 Jos Menten

null
2007 Jos Menten: "Cruising at Le Mans on a rainy day"

Aston Martin at Le Mans magique

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS