Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SMP Racing en ByKolles niet blij met aanpassing: "We willen een eerlijk gevecht"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 augustus 2018 08:14

De teams van SMP Racing en ByKolles hebben turbo aangedreven auto's in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Zij zetten nu vraagtekens bij het mindere gewicht dat de atmosferisch aangedreven auto's nu mogen wegen. De auto's van DragonSpeed en Rebellion rijden met een dergelijke motor en mogen voor de 6 uur van Silverstone 15 kilogram lichter zijn. Dat is bekend gemaakt via de aangepaste Equivalence of Technology (EoT). Dat is dus niet in goede aarde gevallen bij de twee andere teams.

ByKolles


"De 24 uur van Le Mans toonde aan dat we behoorlijk op dezelfde snelheid zaten met de Rebellion, maar 15 kilo is veel op een baan als Silverstone, waarschijnlijk 5 tot 6 tiende", zegt Gaetan Jego, technisch directeur van ART die de inzet van de SMP Racing auto's verzorgd, tegen het Engelse Autosport. "We houden niet van deze EoT. We willen een eerlijk gevecht."

Ook ByKolles is niet te spreken over de aanpassing en is het met zijn concurrent eens. "We hebben berekend dat op een baan als Silverstone het gewichtsvoordeel rond de 7 tiende waard moet zijn", zegt teambaas Manfredi Ravetto. "We klagen niet, maar zoeken naar een verklaring."

Volgens de sportief directeur van het FIA WEC Vincent Beaumesnil is het de bedoeling om de prestaties van de turbo en non-turbo aangedreven auto's gelijk te houden. De aanpassing wordt door de Fransman dan ook zo uitgelegd. "De beslissing werd vorig jaar gemaakt om de normale aangedreven en de turbo motoren gelijk te stellen en nu is het tijd voor een aanpassing", zegt Beaumesnil.

De data is gebaseerd op uitkomsten van de analyse van de ACO en FIA op basis van de data van Spa en Le Mans. De Rebellion was dan de snelste privéauto in Le Mans, maar de sportief directeur legt uit dat de brandstofstroom een effect had op de turbo en non-turbo motoren.

De Rebellion en DragonSpeed hoeven minder brandstof mee te nemen, omdat de brandstofstroom voor de privateers al is toegenomen tot 115 kilo per uur. Dit moet het voordeel van 0,25% dat de Toyota had op de non-hybride LMP1's teniet doen. Met de nieuwe aanpassing van de EoT voor Silverstone krijgen de auto's meer brandstof, omdat de turbo-motoren efficiënter zijn. Daarentegen hebben de teams geen maximaal aantal ronden dat ze mogen rijden, zoals dat in Spa en Le Mans nog wel het geval was.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS