Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Rivalen van Nissan praten met respect: 'Dapper' en 'Risicovol'

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 maart 2015 12:06

Het radicale ontwerp van de Nissan GT-R LM Nismo is zowel ‘uitdagend’ als ‘dapper’ genoemd door de tegenstanders in het FIA World Endurance Championship. De technisch directeuren van Audi, Porsche en Toyota hebben een eerste mening geuit omtrent de voorwiel aangedreven Nissan.

Nissan GT R LM NISMO

“We waren opgewinden om afgelopen seizoen drie verschillende concepten te zien en om een vierde met een nog afwijkender concept is nog opwindender. We respecteren hen voor deze dapper aanpak en het zo gaaf zijn als ze er bij zitten dit seizoen”, liet LMP1-directeur van Audi, Christopher Reinke weten tegenover het Engelse Autosport.com. Alex Hitzinger directeur van het Porsche LMP1-programma noemt de Nissan ‘dapper en risicovol’. “Het concept heeft erg grote nadelen en het is niet mogelijk om achter een bureau te zitten en naar de foto’s te kijken en te beoordelen of de potentiële voordelen deze nadelen compenseert”, zei de Duitser.

Een van de nadelen, zo legt de Porsche-directeur uit is de beslissingen om de smalle 9 inch band achter te voeren in plaats van de 14 inch van haar rivalen. Hierover vertelt Alex Hitzinger: “Wanneer je achter een veel smallere band gebruikt dan aan de voorkant, dan offer je potentieel van de banden.”

Pascal Vasselon van Toyota heeft een soortgelijke mening en legt uit: “Racen gaat om compromissen. Je wint in enige gebieden en je verliest in andere, dus we moeten gaan zien of hun concept werkt.”

Toch wil de Fransman de kansen van Nissan in 2015 niet afschrijven: “Een ding wat je leert in de motorsport is nederigheid en nimmer de competitie te onderschatten.” Het radical concept van de Nissan GT-R LM Nismo is de eerste bolide van de Japanse fabrikant naar de 24 uur van Le Mans in 1999. Met de auto probeert men de aerodynamische vrijheid optimaal te benutten. Door de motor voorin te plaats heeeft Nissan de mogelijkheid gecreeerd voor een luchttunnel, zoals technisch directeur Ben Bowlby het noemt: “Door middel van leidingen”. Deze lopen langs de monocoque naar de achterkant van de auto, waardoor Nissan een optimaal aerodynamisch voordeel wil behalen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS