Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Renger van der Zande toont potentieel met Team Lotus

Uitgegeven door Casper Bekking • 6 mei 2012 10:26

Heuvels en dalen typeren het F1-circuit van Spa-Francorchamps. En zo pakte het ook uit voor het Lotus Team met Renger van der Zande in de LMP2-klasse. Het ging op en af voor de snelle debutant uit Nederland. Hoewel hij in de slotfase van de 6-uursrace in het WEC nog van de baan gereden werd, hebben het team en hij fraaie prestaties getoond.


Spa-Francorchamps, 6 mei 2012

De start van de 6 uur van Spa-Francorchamps voor het Wereldkampioenschap Le Mans-Prototypes was nat. De regen kwam af en toe met bakken uit de lucht. Een handicap voor het Lotus LMP2-team, dat nog maar zeer weinig tracktime had gehad en dat ook nog op een droge baan. Renger van der Zande nam vanaf de vijfde gridpositie de start voor zijn rekening. Hij zag zeer goed kans zich in deze fase te handhaven en op safe te rijden. Het tempo zat er in. Toen hij het stuur na anderhalf uur overgaf aan teamgenoot Holzer was het nog steeds P5 en de snelste Lola achter twee Oreca/Nissans en twee Morgan/Judds. Inmiddels was het droog en reed ook Holzer een goede stint. Rond zes uur nam Schultis het over maar hij liep wat averij op bij een spin achter op het circuit. Toch was het team weer snel op weg, inmiddels op de achtste plaats. Om half acht stapte Renger weer in voor het slotoffensief. Dit ging zeer strak en hij verbeterde per ronde de tijden. Maar in ronde 124, driekwartier voor het eind van de race, ging het mis. Na een inhaalmanoeuvre werd Van der Zande alsnog van achteren aangetikt en verdween in de vangrail. Einde oefening voor equipe #31. Vlak voor de finish was er de man met de hamer. Toch had het Lotus Team het gevoel met deze race een goede prestatie geleverd te hebben.


Renger: “Zo, een enerverend weekend… met ups en downs. Met slechts tien rondjes training op donderdag en twee rondjes kwalificatie op vrijdag mocht ik meteen in het nat van start. Dat ging me goed af en ik kwam in een gedegen ritme. Door de enorme drukte van meer dan veertig auto’s, met de snellere LMP1-wagens en de tragere GT-wagens, moet je zeer helder en duidelijk rijden. De vele inhaalsituaties die na verloop van tijd ontstaan vragen om een strakke rijstijl. Het team heeft hard gewerkt en ook een tussentijdse schade snel opgelost. Dat ik het slotoffensief mocht doen, vond ik een compliment. Dat juist ik in de vangrail eindigde deed vreselijk zeer. Het ging heel goed maar na een geslaagde inhaalactie kreeg ik alsnog een tik van achteren. Finito met een illusie armer en een pak schade tot gevolg. Maar hoe dan ook hebben we als Team Lotus LMP2 ons visitekaartje afgegeven.“

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS