Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Rebellion Racing keert terug met speciaal gebouwde LMP1: Rebellion R13 met nieuwe Gibson-motor

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 februari 2018 12:45

Rebellion Racing gaat, nu zij terugkeert in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship, door met Oreca. Het team gaat racen met een non-hybride prototype, die de naam Rebellion R13 gaat krijgen. De auto gaat door de nieuwe Gibson-motor GL458 aangedreven worden, een 4,5 liter atmosferische motor.



Daarmee neemt de samenwerking tussen de partijen toe, nadat Rebellion in 2104 de Rebellion R-One door het Franse bedrijf liet bouwen. Na de overstap naar de LMP2, bleef het raceteam Oreca trouw toen de equipe met de Oreca 07 Gibson ging rijden. Rebellion gaat de exclusieve klant worden van het nieuwe chassis, dat gebaseerd is op de LMP2-bolide die afgelopen jaar het FIA WEC won in haar klasse.

"Om deze nieuwe LMP1-prototype te ontwerpen is een fantastische uitdaging", zegt Oreca Group CEO Hughues de Chaunac. "Toen de ontwerpafdeling begon met de ontwikkeling van de Oreca 07, wilden we echt een stap naar het volgende niveau doen. Een stap hoger in vergelijking met de Oreca 05. Het succes wat we vorig jaar behaald hebben motiveert en overtuigt ons om nu de hoge competitieve LMP1-categorie te tackelen. Het racen met de atmosferische motor, wordt voor deze LMP1 een zware taak tegen de hybride auto's, maar de Rebellion R13 wordt een erg toegewijde uitdager."

Ondanks de stap naar de LMP1 blijft Oreca haar ondersteuning verlenen aan Toyota Gazoo Racing tijdens het superseizoen van het FIA WEC, welke in mei start. De verwachting is dat auto tijdens de motorshow in Genève wordt onthuld, waarna de auto haar debuut maakt tijdens The Prologue op 7-8 april. Dat zijn de officiële testdagen voorafgaande van de start van het kampioenschap.



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS