Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Rebellion Racing kan het gevecht met Toyota aangaan ondanks krappe bouwtijd van hun Rebellion R13 Gibson

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 maart 2018 20:30 • Print artikel

Rebellion-coureur Gustavo Menezes denkt dat de nieuwe Rebellion R13 Gibson het kan gaan opnemen tegen de Toyota TS050 Hybrid. De LMP2-kampioen van 2016 heeft het vertrouwen, ondanks dat de bouwtijd van de auto krap is, dat de door Oreca gebouwde auto vooraan mee kan vechten in het veld.



Het Zwitsers/Engelse team gaf recent foto's vrij van de nieuwe auto, die nog gebouwd moet worden en vlak voor The Prologue aan het team overhandigd gaat worden. Daarmee is Rebellion één van de laatste teams die met de LMP1 de baan opgaat. Toch verwacht Menezes dat zijn team tijdens de 24 uur van Le Mans op snelheid gaat zijn.

"Rebellion en Oreca hebben de gehele winter non-stop gewerkt en doen er alles aan wat binnen hun vermogen ligt, om ons het best mogelijk pakket te geven en ze komen altijd met competitieve proposities," vertelde Menezes aan het Amerikaanse Sportscar365. "Ja, we liggen wat achter in de curve voor wat betreft het testen in het voorseizoen. De R13 gaat waarschijnlijk niet naar buitenrollen tot The Prologue-test volgende maand in Paul Ricard. Wat betekent dat de eerste race in Spa vrij letterlijk onze shakedown voor Le Mans is. Maar dat is een vrij opzettelijke tactiek."

"Ik heb het vertrouwen dat we een snelle auto onder onze kont hebben, die echt agressief is en op zijn doel afgaat. We hopen hier dat we het ècht kunnen opnemen tegen de zusterauto en de fabrieks Toyota-jongens het zwaar kunnen maken." De tweede auto van het team heeft namelijk een succesvolle lineup met voormalig Porsche-coureurs en Le Mans-winnaars André Lotterer en Neel Jani, die naast zich Bruno Senna krijgen. Senna is ook geen onbekende jongen in het endurance racen. De R13 is gebaseerd op de succesvolle LMP2 van vorig seizoen, die de titel won. Toch vindt Menezes het lastig om te weten hoe de auto zich verhoud tot de concurrenten.

"Er komen zeker hiccups en kleine problemen met de nieuwe auto," zei de Amerikaan. "We willen zeker stellen dat we zo voorbereid als we kunnen zijn, voordat we de baan opgaan, omdat er nog steeds zoveel onbekendheden zijn, met vijf verschillende chassis- en motorenfabrikanten in het LMP1-veld. We gaan de pikorde echt niet vaststellen tot we naar het eerste raceweekend gaan."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS