Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Reactie op Toyota: "Ze hebben een duidelijk beeld van de EoT, anderen zijn eerder gestart met ontwikkeling"

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 oktober 2017 01:09

Volgens de sportief directeur van de ACO, Vincent Beaumesnil hebben de LMP1-constructeurs en -fabrikanten een goed beeld van de regels voor het 2018/19-seizoen van het FIA World Endurance Championship. De reactie van de Fransman komt na de uitspraken van Toyota dat zij wachten op verdere verduidelijking van de regels over de ‘Equivalence of Technology’ (EoT) van de geherstructureerde LMP1-regels voor het ‘Super Seizoen’.

Le Mans startveld

“Er waren vorige week bijeenkomsten”, reageerde Beaumesnil tegenover Sportscar365. “We hebben wat informatie. We hebben data verzameld en we hebben de gegevens al besproken. Ze hebben nu een duidelijk beeld. Ze weten voor 95% wat ze moeten weten. We ronden het nu juist af.”

Volgens de ACO-directeur is het doel voor de klasse, waarbij het prestatieniveau van de non-hybride en hybride gelijk komen te liggen, tijdens de bijeenkomst van de FIA World Motor Sport Council vastgesteld. Daarin is meegenomen dat de LMP1-hybrides een extra ronde aan brandstof krijgen op Le Mans en ook een kortere tijd voor het tanken vanwege een kleinere brandstofcapaciteit. De EoT moet nog goedgekeurd worden door de FIA Endurance Committiee", zo liet Beaumisnil blijken.

“Wat we beschikbaar stellen is dezelfde potentiële prestatie”, reageert de Fransman. “Als je een slecht team hebt en slechte coureurs, gaat dat niet helpen om dat te compenseren. Dit gaat echt om de potentiële prestatie. Het is gebaseerd op data die we verzamelen, omdat we de informatie hebben van het chassis van de constructeurs en motor van fabrikanten. Dit stelt ons in staat om te beslissen wat en hoe we een gelijke range aan prestaties creëren. We kennen de kwaliteit van Toyota, dus dat is dat ze zeker deelnemen voor de winst. Ik kan je dat verzekeren.”

Beaumisnil laat zich nog niet vastprikken op de omvang van het LMP1-veld, maar verwacht zoveel mogelijk auto’s voor volgend seizoen. “We kunnen er veel hebben”, vertelde de directeur. “Maar iedereen bespreekt het en probeert een budget samen te stellen.”

Als Toyota terugkomt volgend jaar, krijgen ze zeker een paar BR1s, welke door Dallara gebouwd zijn, en mogelijk de ByKolles CLM P1/01 Nismo als tegenstander. Ginetta heeft ook een bolide beschikbaar, waarvan er drie, zo melden zijzelf, zijn verkocht. “Het is duidelijk dat Ginetta en Dallara veel eerder zijn gestart met hun auto’s”, reageerde de Fransman. “Maar van de andere kant, als je om wilt zetten van de LMP2- naar een LMP1-regels, hoef je niet te starten met een blanco vel papier. We gaan het zien.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS