Porsche wint 24 uur van Le Mans 2015 met overmacht
Uitgegeven door Johan Vis • 14 juni 2015 13:32
LE MANS – Porsche heeft na 18 jaar weer de overwinning gepakt tijdens de 24 uur van Le Mans, dit keer met de #19 Porsche 919 Hybrid. Aan het stuur Formule 1 rijder Nico Hulkenberg, samen met Earl Bamber en Nick Tandy. Voor Hulkenberg en Bamber was het hun debuut op het Circuit de la Sarthe, en treden hiermee in de voetsporen van Tom Kristensen en Laurent Aïello die ook als rookie Le Mans op hun naam wisten te schrijven. Voor Porsche is het de 17e overwinning in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans.

Naast de winst voor de #19 Porsche 919 Hybrid is het zelfs een 1-2 geworden voor het Porsche team want Mark Webber, Timo Bernhard en Brendon Hartley finishte als tweede na alle problemen tijdens de race. De laatste podium positie in het algemeen klassement ging naar de Audi R18 e-tron quattro van Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler.

De overige twee fabrieksteams binnen de LMP1-klasse, Toyota en Nissan, speelden geen rol van betekenis. De eerste Toyota TS040 Hybrid is terug te vinden op de zesde positie met achter het stuur Alexander Wurz, Stephane Sarrazin en Mike Conway. Nissan heeft met hun radicale GT-R LM Nismo slechts één bolide over de finish weten te brengen, wat gezien alle momenten tijdens de wedstrijd als een overwinning gezien mag worden voor het Japanse merk.

Binnen de LMP2-klasse won KCMG de 24 uur van Le Mans met Matthew Howson, Richard Bradley en Nicolas Lapierre, nadat het team al vanaf de eerste minuut de race domineerde. Achter de winnende #47 Oreca 05 – Nissan finishte de #38 Jota Sport Gibson 015S – Nissan met Oliver Turvey, Simon Dolan en Mitch Evans als tweede, gevolgd door de #26 G-Drive Racing met Roman Rusinov, Julien Canal en Sam Bird.

AF Corse verloor de leiding in de GTE Pro-klasse in het laatste uur, waarna de #64 Chevrolet Racing Chevrolet Corvette C7R de kop nam en niet meer afstond tot aan het het vallen van de vlag om 15.00uur. Winnaars in de GTE Pro-klasse werd de enige overgebleven ‘Chevy’ met Oliver Gavin, Tommy Milner en Jordan Taylor. De andere twee podiumposities binnen de GTE Pro-klasse werden ingenomen door de #71 AF Corse Ferrari 458 Italia met Davide Rigon, James Calado en Olivier Beretta en de #51 AF Corse Ferrari 458 Italia met Gianmaria Bruni, Toni Vilander en Giancarlo Fisichella.

De GTE Am-klasse werd een prooi voor de #72 SMP Racing Ferrari 458 Italia, nadat zij de overwinning in de schoot kregen geworpen omdat de #99 Aston Martin Racing er hard van af ging in de laatste drie kwartier van de race. De #77 Dempsey - Proton Racing met Patrick Dempsey, Patrick Long en Marco Seefried eindigden als tweede, gevolgd door de #62 Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia met William Sweedler, Townsend Bell en Jeffrey Segal.

Jeroen Bleekemolen, één van de drie Nederlandse deelnemers, finishte niet in zijn #53 Riley Motorsports Srt VIPER GTS-R nadat hij versnellingsbak problemen kende tegen het eind van de race. Wel schreven zij de snelste race ronde op hun naam. De andere Nederlander in de GTE Am-klasse, Xavier Maassen, kende een uitermate lastige race, maar finishte als 37ste algemeen in de #37 Team AAI Porsche 911 GT3 RSR (997). Ho Pin Tung in de #29 Pegasus Racing finishte als 19e algemeen met zijn teamgenoten Leo Roussel en David Cheng.

Laurens Vanthoor, die de eer dit jaar hoog hield voor België, finishte helaas niet in de LMP2-klasse in de #34 OAK Racing Ligier JS P2 – HPD.




