Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot wil minder hybride systemen om terug te keren naar Le Mans: "Anders is het zinloos"

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 maart 2017 17:08 • Print artikel

Peugeot probeert de nadruk op het hybride vermogen terug te brengen in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Daarmee wil de Franse autofabrikant de kosten terugbrengen, waardoor Peugeot kan terugkeren in het FIA World Endurance Championship. Het merk wil een beslissing nemen over een terugkeer wanneer de nieuwe regels in 2020 van kracht worden in de prototype klasse. Daarbij hebben zij echter wel eisen.

Peugeot LMP1

“Zonder het besteden van een fortuin”, reageerde Bruno Famin, sportief directeur bij Peugeot, tegenover Endurance-info. “Er zijn gesprekken gaande met de ACO en de commissie van de technische afdeling van de FIA, maar ook met de Endurance Commissie. Ik denk dat een echte beslissing het bewustzijn van de kostenreductie vraagt. En wat mooi is, is dat de aanwezige fabrikanten ook met onze argumenten instemmen.”

“We moeten vechten voor de overwinning zonder een fortuin te besteden, maar met een redelijk niveau aan hybridisering”, legt de Fransman uit. Toch ontkent Famin niet het belang van de hybride technologie, maar het terugbrengen naar één hybride systeem gaat al helpen in de kostenbesparing.

“We zeggen dat het onnodig is om 10 megajoule terug te winnen”, legt de sportief directeur uit. “Als iemand 3 of 4 megajoule heeft, is er een hybride auto met de technologie die echt logisch is van wat overgezet kan worden naar de productieauto’s. We geloven dat, wat betreft kosten, hybride systemen wat toevoegt aan de productieauto’s. De kosten zijn belemmerend sinds de meerdere hybride systemen extreem complex zijn geworden. Het is essentieel dat we kunnen communiceren over de hybride technologie, anders is het zinloos.” Waarbij de Fransman benadrukt dat het racen zin moet hebben om de techniek naar de straatauto’s te brengen. Famin is niet tegen het inzetten van meerdere systemen, zolang een fabrikant met 1 systeem een gelijke kans heeft.

“Als een fabrikant er 2 of 3 aan boord wil nemen en rijden met 10 of 12 megajoule, dan is dat vrij voor hen. Vooropgesteld dat deze die niet meegaan, competitief kunnen blijven”, vertelde de sportief directeur van Peugeot. “We willen dat de regels het spel open maken.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS