Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Organisator FIA WEC betreurt vertrek Audi: "Hoewel ik hierop voorbereid was, voor dit..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 oktober 2016 12:10

INGOLSTADT - Audi trekt zich na het seizoen terug uit het FIA World Endurance Championship, daarmee komt een einde aan het avontuur het meest succesvolle fabrieksteam van de 21e eeuw in de 24 uur van Le Mans. Het Duitse merk won de befaamde race op het Circuit de la Sarthe maar liefst dertien keer.



Het nieuws van het vertrek van de autofabrikant is hard aangekomen bij de organisator van het FIA WEC, de ACO. FIA WEC Endurance Championship-directeur Gerard Neveu en ACO-president Pierre Fillon betreuren het vertrek van Audi en noemen het een groot verlies van een belangrijke speler.

Met het vertrek blijven alleen zusterbedrijf Porsche en Toyota in de LMP1-klasse van het kampioenschap over. Daarmee zijn tijdens de 24 uur van Le Mans in deze klasse waarschijnlijk slechts vijf auto’s te zien.

“We begrijpen de beslissing, waarbij we natuurlijk het vertrek betreuren van een grote speler in het WEC”, zo reageert Gerard Neveu, “"Audi is vijftien jaar betrokken geweest bij het endurance racen en in het bijzonder in de eerste vijf seizoenen van het FIA World Endurance Championship. Vandaag gaan onze gedachten uit naar iedereen bij Audi Sport en bij Team Joest… Coureurs, engineers, mecaniciens en teamleden voor wie dit nieuws pijnlijk is. We tonen hen bewondering en dankbaarheid voor hun bijzondere sportieve prestaties in het WEC sinds 2012.”"

Ook ACO-president Pierre Fillon heeft een woord over voor het vertrek van Audi, dat achttien jaar betrokken was bij het Enduranceracen in de wereld. "“Hoewel ik hierop was voorbereid, betreuren we het vertrek van een belangrijke speler in het Enduranceracen”, aldus de Fransman. “Audi was meer dan een concurrent. Het merk met de vier ringen was een echte leverancier in de recente jaren van ongelofelijke groei van het Enduranceracen over de wereld.”"

De ACO-president zegt dat kostenbesparende maatregelen in de LMP1-klasse doorgaan, om zodoende nieuwe fabrikanten aan te trekken, ondanks dat er de geruchten gaan dat er nog geen nieuw potentieel aanwezig is wanneer de nieuwe regels in 2018 ingaan.

“"Het terugbrengen van de kosten voor fabrikanten is een belangrijk aandachtspunt, in samenwerking met de FIA, voor de ACO”", legt Pierre Fillon uit. "“Verder hebben deze twee organisaties duidelijk de koers uitgezet voor de komende jaren: blijf aan het front van de innovatie door het bieden van het beste mogelijke platform voor nieuwe technologieën in de voorbereiding voor de auto’s van morgen. Hybridetechnologie en elektronische motoren zijn al onderdeel van ons dagelijks leven in Enduranceracen.”"

Desondanks zijn er volgend jaar voor het eerst sinds 2013 weer twee fabrikanten in de LMP1, toch heeft Gerard Neveu het vertrouwen in het product van het FIA WEC in het algemeen. “Het WEC is opgebouwd uit een grid van 32 auto’s, 20 teams met 4 categorieën en 6 toegetreden fabrikanten”, zo reageert de directeur van het FIA WEC. “In een week tijd in Shanghai vechten Porsche en Toyota op de baan voor de LMP1-weredltitel. En Ferrari en Aston Martin vechten voor de GTE-titel. Een fabrikant vertrekt, andere gaan spoedig komen. Dat is het leven van een kampioenschap.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS