Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Organisatie denkt in 2018/2019 een mooie LMP1-grid te hebben: "Spreken met privéteams en fabrikanten"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 september 2017 12:59

Het FIA World Endurance Championship heeft volgend jaar nog maar één autofabrikant in de LMP1, na het vertrek van Porsche aan het einde van dit seizoen. Inmiddels heeft de organisator ACO daar op ingespeeld om een geherstructureerd format neer te zetten. Ondanks dat blijft de toekomst van Toyota in deze klasse onduidelijk. Toch denkt FIA WEC-directeur Gerard Neveu dat hij volgend jaar een mooi startveld heeft en privéteams in deze klassen kan aantrekken en daarbij mogelijk fabrieksondersteuning.

24Hours of Le Mans

“Mijn idee is om een goede kwaliteit te hebben op de grid met een goed aantal auto’s”, legde de Fransman uit tegenover Sportscar365. “We hebben van het platform gemaakt wat we voorgesteld hebben. We bespreken op de achtergrond met een aantal privéteams en fabrikanten. Laten we zien we klaar is om het definitief te maken en er bij is. Ik zeg dat het idee is om iets te bouwen wat houdbaar is. Ik geef de voorkeur aan zeven competitieve auto’s met een lange termijnvisie om een fantastische show op de baan te geven, dan twaalf auto’s, waarvan er vier of vijf achterliggen.” Op dit moment lijkt SMP Racing met een door Dallara gebouwde auto te komen. ByKolles keert waarschijnlijk terug met een verbeterde versie van de CLM P1/01. Ginetta is op zoek naar klanten voor haar bolide, welke er meer in actie willen komen.

Daarentegen heeft Perrinn haar project beëindigd en gaan er geruchten dat Oreca en Onroak Automotive de bouw van een auto niet van de grond gekregen hebben. Daarbij is er nog de vraag of Toyota er volgend jaar nog bij is. Neveu laat in ieder geval duidelijk blijken dat hij de Japanners wel een volledig seizoen in actie wil hebben.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS