Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nieuwe ontwikkeling in de soap rond de LMP1's van Ginetta; Manor trekt zich terug

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 september 2018 16:49 • Print artikel

Manor maakt niet langer onderdeel uit van CEFC TRSM Racing, het team dat in het FIA World Endurance Championship deelneemt met de LMP1-auto’s van Ginetta. Het Britse team heeft bekend gemaakt dat men dus ook geen rol speelt bij de enige Ginetta-AER G60-LT-P1, die volgende maand tijdens de 6 uur van Fuji wordt ingezet.

Ginetta AER LT P1 Le Mans foto Peter Vader

“Manor leverde het materiaal, expertise en ervaren mensen voor het LMP1-project, stuurde niet alleen het team op de baan, maar ook de hele operatie aan, beginnend met de opbouw tot en na de 24 uur van Le Mans. Vanwege commerciële redenen zijn wij er nu niet meer bij betrokken”, bevestigde Manor-directeur John Booth tegen het Engelse Autosport.

De directeur van Ginetta, Laweren Tomlinson, wilde aan het Britse magazine niet bevestigen dat zijn bedrijf de inzet van de auto’s van Manor heeft overgenomen voor Fuji. “TRSM heeft de licentie en het is hun beslissing wie men aanstelt om de auto in te zetten”, zei Tomlinson. “Ginetta heeft alles gedaan wat ze kan om de auto’s daar te krijgen en heeft het programma tot zover gesubsidieerd. We zijn slechts een fabriek die de auto wil laten rijden met haar nieuwe AER-motor en we willen zien waar de Ginetta staat ten opzichte van de Toyota en Rebellion.”

Problemen volop rondom de Engelse LMP1 bolide, nadat de auto eerder niet reed in Spa en Silverstone. In Spa vanwege niet nagekomen financiële verplichtingen en in Silverstone vanwege een motorwissel. Is het vertrek van Manor nu de volgende stap in de soap rondom het LMP1-team?

Ginetta AER LT P1 gridwalk Le Mans foto Peter Vader

De inschrijving van het TRSM CEFC Racing-team is in bezit van een bedrijf met de naam TRSM China Motorsport. De enige directeur van dit bedrijf is Graeme Lowdon. Dit bedrijf heeft Manor ingehuurd als servicepartner. Er waren al eerder problemen met de financiering van TRS, een Chinees promotiebedrijf, en TRSM, nadat hoofdsponsor CEFC China Energy eerder dit jaar in financiële problemen kwam. Lowdon, die betrokken is bij Manor, schijnt, volgens het Engelse Autosport, zijn taken te hebben overgedragen aan een vertegenwoordiger van TRSM.

Aan het begin van het seizoen werden twee Ginetta’s ingezet, waarvan nu blijkt dat de bevestiging voor twee auto’s alleen voor Spa, Le Mans en Silverstone was. Dat is de reden dat er nu een auto voor Fuji bevestigd is met de coureurs Oliver Rowland, Alex Brundle en Mike Simpson. De inzet van de twee auto’s voor de drie eerste races van dit jaar, werd gefinancierd door Ginetta zelf.

De auto met de nieuwe AER P60B V6-turbo heeft inmiddels zijn shakedown gehad op een vliegveld. De coureur die de auto heeft gereden is onbekend...

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS