Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Mogelijk LMP1 en DPi onder gelijke regels: Toyota denkt dat het gat overbrugd kan worden

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 april 2018 16:09 • Print artikel

Toyota’s technisch directeur Pascal Vasselon denkt dat er algemene interesse is van fabrikanten uit zowel het FIA World Endurance Championship (WEC) en IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IMSA) voor één prototype platform. Ondanks dat beide kampioenschappen een verschillende filosofie hebben. De Japanners zijn een van de autofabrikanten die zich mengen in de discussie voor het creëren van een wereldwijd LMP1-reglement, die voor het WEC vanaf het seizoen 2020/21 in moet gaan.

Toyota


Een van de voorstellen is om het budget terug te brengen door het beheersen van de ontwikkeling en de overstap naar een enkel en misschien zelfs standaard hybride systeem. Vasselon denkt dat het gat tussen de huidige LMP1 en het Amerikaanse DPi overbrugd kan worden.

“Ik denk dat er een algemene interesse is om beide klasse te verenigen", zegt de Fransman. “Het is waar dat de fan basis verschillend lijkt. Bijvoorbeeld in het laatste WEC fan onderzoek werd gevraagd een lijstje te maken wat het WEC en Le Mans interessant maakt. Technologie kwam op de derde plek en dat zou zeker in de VS niet zo hoog komen. Maar laten we zien of we het beste van twee werelden kunnen combineren. Voor fabrikanten is er interesse om dezelfde basisregels te hebben tussen de IMSA en het WEC.”

Er wordt dus gesproken over een standaard hybride systeem. Vasselon geeft toe dat deelname aan het WEC niet meer nodig is als er een specifiek hybride systeem komt. “Het is kip en klaar dat sommige teams niet echt op hybride zitten te wachten en we moeten misschien wat compromissen sluiten”, aldus de technisch directeur. “Op dit moment zijn we aan het onderhandelen. We zijn in het WEC vanwege de technologie. Het kampioenschap biedt de mogelijkheid om ons technologie niveau te tonen. Het is onze keuze om het ontwikkelen van de aandrijving, hybride systeem en motoren te behouden. Anders is het WEC niet attractief genoeg meer. Als we een categorie willen die niet technologie gedreven is en meer spectaculair gedreven is, hebben we het WRC en we zitten in het WRC. Het is zeker dat de hybride systemen kleiner worden. De vraag is hoeveel kleiner en hoeveel simpeler het wordt. Dat zijn de discussies die op het moment lopen.”

Toch zegt de Fransman dat een vertraging van de invoering van de regels geen optie is. Er wordt namelijk geroepen dat de huidige LMP1-regels een extra seizoen gaan doorlopen om meer tijd te creëren voor een nieuwe platform in de IMSA. Volgens Vasselon is dat ook de discussie tussen de twee kampioenschappen. “We hebben al een overgang van twee seizoenen, drie seizoenen is te veel”, zegt de Fransman. “De nieuwe regels moeten dus in 2020 komen. We kunnen niet nog een jaar wachten.”

De technisch directeur van Toyota zegt dat de FIA en ACO in juni algemene richtlijnen willen uitgeven, zodat de fabrikanten genoeg tijd hebben om zich voor te bereiden. “Voor iedereen die zich er op richt om in 2020 in de serie te stappen, is het hoe eerder, hoe beter. Maar we zijn waarschijnlijk degene die het zich kunnen veroorloven om wat te wachten, omdat we de basis al klaar hebben. Nieuwkomers als Aston Martin, McLaren, Ferrari hebben de regels zo snel als mogelijk nodig, omdat ze een hele operatie moeten opzetten.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS