Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Mecachrome reageert op de motorwissel van Ginetta: "De beperkte testkilometers..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 augustus 2018 17:44

Mecachrome Motorsport heeft gereageerd op de berichtgeving dat Ginetta de motor in haar LMP1-auto’s gewisseld heeft naar de AER-motor. Eerder maakte het Britse autobedrijf bekend dat het wil gaan rijden met de AER P60B twinturbo V6 en door een te late homologatie de 6 uur van Silverstone mist. In Le Mans werd de auto nog aangedreven door de Mecachrome 3.4 liter V6.

Ginetta


In een statement van Mechochrome zijn enige punten ten aanzien van de standpunten van Ginetta verder verduidelijkt. In deze verklaring zegt men oorspronkelijk een contract te hebben met de fabrikant om gedurende het hele seizoen motoren te leveren. In de deal was opgenomen dat de motoren het gehele jaar door verder ontwikkeld gingen worden, met een introductie van een derde versie in Le Mans in 2019. Volgens de motorfabrikant liep door commerciële redenen het ondertekenen van het contract voor de 6 uur van Spa vast. Tijdens dat raceweekend werden de auto’s teruggetrokken, terwijl er nog een contract voor het gehele seizoen getekend moest worden.

“Uiteindelijk kwam er een aangepast contract tussen Ginetta en Mecachrome, waarbij het raceprogramma van de twee auto's verder werd ingeperkt tot slechts Le Mans”, zegt het statement. Volgens Mecachrome Motorsport-directeur Bruno Engelric zorgde de beperkte testkilometers, minder dan 3.000, er voor dat er de nodige mechanische problemen optraden tijdens de 24 uur van Le Mans.

“Dit tekort aan kilometers in de opbouw naar Le Mans betekende dat we tijdens de testweek en de raceweek de auto moesten doorontwikkelen", zegt Engelric. “We hadden wat vragen over de prestatie van de motor toen hij geïnstalleerd werd in de auto in vergelijking tot dyno inzet, maar dit is cruciale informatie die je alleen verkrijgt door het testen op de baan.”

“Er waren algemene klachten over de motor, dat deze niet krachtig genoeg was in vergelijking tot andere units op de markt, maar vanaf dag 1 waren Ginetta en Mecachrome in overeenstemming dat het belangrijkste doel was om Le Mans te finishen met de originele motor-specificatie. Als we gereden hadden met de extra 50 pk was het resultaat hetzelfde geweest of mogelijk slechter.”

De verklaring die door Ginetta werd uitgegeven, stelt dat Mecachrome niet in staat was om het extra vermogen te leveren die het miste bij het debuut in Le Mans. De motorfabrikant reageert nu dat het niet doorgaat met de ontwikkeling van de motor zonder dat er garanties zijn afgegeven over de terugkerende financiële onzekerheden van het programma.

“Vanuit een technisch en prestatie oogpunt heeft Mecachrome haar beloofde en overeengekomen verplichtingen vanaf dag 1 nagekomen”, zegt Engelric. “De zakelijke en financiële problemen voor het superseizoen hielpen niet bij de commerciële relatie. Wat betreft de technische kant, en ondanks het tekort aan testen en rijden, hebben we geleverd waar we ons aan verplicht hadden. We zijn verrast dat Ginetta en Manor met een andere motor verder te gaan. Helaas faalde hij om in juni in Le Mans te finishen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS