Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Jenson Button over Mulsanne Straight: "Het meest gevaarlijke wat ik ooit gedaan heb"

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 juni 2018 07:03

Tijdens de testdag van de 24 Uren van Le Mans was er de eerste ervaring van Jenson Button met het Circuit de la Sarthe. De Brit komt uit voor het team van SMP Racing met de BR Engineering BR1. Volgens de voormalig F1-wereldkampioen moet zijn team zich niet richten op Toyota, maar op Rebellion Racing. Ondanks die conclusie heeft de coureur genoten tijdens de testdag.



"De tijden waren verrassend snel voor een testdag”, zei Button over zijn eerste ervaring op het Circuit de la Sarthe tegen het Engelse Autosport. “Om een privateer binnen negentiende van een seconde achter de Toyota te krijgen, is behoorlijk indrukwekkend. Wij zitten daar weer wat achter, maar we hadden helaas te maken met veel verkeer. Ik ben er zeker van dat iedereen dat tijdens elke ronde ook heeft. Het is een aparte ervaring om je door het verkeer vechten. Hopelijk zijn we in staat om de Rebellions uit te dagen, waarvan ik denk dat dat het doel moet zijn. Het is lastig om ons te vergelijken met de Toyota’s, omdat je nooit weet wat ze doen. Je weet nooit hoe snel die auto kan gaan.”

Button genoot van zijn eerste ervaring op het Circuit de la Sarthe. “De eerste sector is veel fun, het rolt erg. Het doet me wat denken aan de eerste sector in Suzuka”, zei de wereldkampioen Formule 1 van 2009. “De tweede sector is listig met al die chicanes. En je rijdt ook op de weg. Het is een volledig geblazen raceauto op een straat die erg hobbelig is. Het wisselen van de kant van de weg is lastig, omdat het wegdek zo’n onvoorspelbare vorm heeft. Ik probeerde mijn banden er overheen op te warmen en dat was het meest gevaarlijke wat ik ooit gedaan heb.”

“De Porsche curves zijn ongelooflijk. Het is verrassend hoeveel grip je daar hebt met deze GT auto's. Bij het uitkomen heb je wat overstuur, maar dan pakt de achterkant volledig op. Echt, echt genieten! Het duurde even om vertrouwen te krijgen in de Porsche Curves, maar dat heb ik nu. Als coureur, die al vele jaren rondloopt, herinner ik mij niet dat ik zonder uitloopstroken naast het asfalt moest werken aan een snelle rondetijd. Maar die snelle rondetijd realiseren is altijd mijn grote uitdaging geweest, dus ik genoot er ook in Le Mans van. Ik kijk er naar uit om weer in de auto te stappen!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS