Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ginetta gaat de concurrentie aan met nieuw project: "We willen een LMP2 bouwen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 juni 2015 16:48

Ginetta heeft de handschoenen opgepakt om vanaf 2017 een van de vier toegestane LMP2-fabrikanten te worden. Inmiddels heeft het Britse merk bevestigd dat ze gestart zijn met een project om een chassis te bouwen.

Ginett

Het ontwerp- en ontwikkelingswerk zijn inmiddels gestart voor een coupé en men wil haar interesse spoedig kenbaar maken aan de Automobile Club de l’Ouest, de organisator van de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship. De ACO wil het aantal LMP2-fabrikanten terug brengen naar vier in de periode van 2017 tot en met 2020, om zodoende de kosten te beheersen. Zij heeft alle huidige en potentiële fabrikanten uitgenodigd om voor 10 juni haar interesse te tonen.

Deze vier merken krijgen dan de mogelijkheid om auto’s te leveren voor het WEC, ELMS, Tudor United Sportscar Championship en de Asian Le Mans Series. Lawrence Tomlinson, voorzitter van de Raad van Bestuur van Ginetta vertelt aan het Engelse Autosport: “LMP2 trekt ons erg aan en is een uitbreiding van de huidige opties op de carrière-ladder van Ginetta. We hebben veel geleerd van ons LMP3-programma en die auto vormt eigenlijk een erg goede basis om een LMP2-auto op te bouwen.”

“De P3 is inmiddels door de crashtest met dezelfde standaarden als de LMP1, dus we hebben dat al om toe te passen op een P2-project en bij het opnemen van Juno hebben we toegang tot een veel bredere scope aan fabricatie- en ontwerpgereedschappen. We zijn al gestart met het ontwerp en hebben wat testwerk gedaan op een gemodificeerde versie van een LMP3-chassis, om te zien over de haalbaarheid van een P2-project. We hebben het gevoel dat LMP2 de volgende stap is en het is iets waarvan we het gevoel hebben, dat we het kunnen doen met de middelen die we hebben. Ginetta heeft een uitgebreide ervaring in het bouwen van GT-auto’s en we zijn het enige bedrijf dat in werkelijkheid een LMP3 bouwt. We drukken onze interesse ook uit naar de ACO.”, zo vervolgt de Brit zijn verhaal over een mogelijk LMP2-project.”

Naast Ginetta zijn ook merken als Gibson, Ligier (Onroak), BR Engineering, Oreca, Wolf en HPD mogelijke geïnteresseerden in het recht op het verkopen van een LMP2-bolide. De laatste keer dat Ginetta actief was in Le Mans was in 2010, toen de Ginetta-Zytek GZ09S voor voormalig F1-wereldkampioen Nigel Mansel werd ingezet. De strijd moest toen al na vier ronden gestaakt worden, omdat de Brit crashte met de auto.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS