Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Geruchten of vergevorderd stadium? Keert Bentley terug naar het Sportcarracen?

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 januari 2016 10:13

Bentley won in 2003 met de Speed 8 de 24 uur van Le Mans, waarna het afscheid nam van het Sportscarracen. Het Britse merk lijkt nu terug te gaan keren naar de sport. Ondanks dat Bentley-directeur Wolfgang Durheimer zegt dat het ‘een goed idee is’, gaan de geruchten dat men al in een ver gevordered stadium is om in 2017, maar waarschijnlijker in 2018 terug te keren. In 2013 keerde Bentley al met veel succes terug in de GT3.

Bentley Speed 8 Sportscar 24 Uur van Le Mans 2003

Wolfgang Durheimer bevestigt dat men een LMP2-bolide gaat bouwen in overeenstemming met de regels die vanaf het seizoen 2017 gelden, zo laat hij tegenover Motorsport Magazine weten. Daarmee kan de te ontwikkelen bolide over de hele wereld rijden, waaronder Le Mans. Hoewel er op dit moment geen plan is om de auto op het Circuit de la Sarthe te laten racen, is Bentley’s motorsport directeur Brian Gush, die aan de wieg stond van de overwinning in 2003, duidelijk over de intenties van Bentley: “Geen enkele fabrieks Bentley is ooit een wedstrijd ingegaan, waarbij het niet in staat was om te winnen en dat is een record, d at we willen behouden.”

Een stap naar de LMP1 wordt ontkent door Wolfgang Durheimer, omdat deze ‘te duur en te compliceerd’ zou zijn. Alhoewel hij verwacht dat de regels spoedig vereenvoudigd worden. Waardoor er nog een deur open staat voor Bentley om in de topcategorie te rijden.

Het plan is om vooral in de Verenigde Staten van Amerika te gaan rijden, nu er door de crisis in China minder auto’s verkocht worden. De auto zou dan ingezet worden tijdens alle wedstrijden van het WeatherTech SportsCar Championship, waaronder de 24 uur van Daytona en 12 uur van Sebring. Daarnaast moet de auto ook aan de start komen in de European Le Mans Series.

De regels lijken Bentley echter in de weg te zitten om een volledig eigen LMP2-bolide te bouwen, want de FIA, ACO en Imsa hebben in 2015 immers vier fabrikanten voor het chassis aangesteld met Oreca, Onroak Automotive, Riley-Multimatic en Dallara. Volgens het Amerikaanse Sportscar365 gaan de Britten een Daytona Prototype inzetten, waarbij het de vraag is of dit al in 2017 of 2018 gaat plaatsvinden.

Ondertussen zijn de eerste plannen door Bentley al gemaakt om V8 twin-turbo uit de GT3 te gaan testen in een prototype. Volgens Motorsport.com wordt de motor in februari achter in een Ginetta LMP3 getest. Het blijft nog even afwachten wat het Britse merk daadwerkelijk gaat doen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS