Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Foute informatie? Om de tuin leiden is er niet meer bij! "Er komt een strafsysteem, details worden later onthuld"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 februari 2018 10:11 • Print artikel

Het FIA World Endurance Championship heeft de mogelijkheid gereserveerd om de LMP1-auto's van de privéteams te straffen, wanneer ze beter dan de Toyota's zijn. De organisatie van de 24 uur van Le Mans en het FIA WEC, de ACO heeft bevestigd dat er een systeem van straffen is voor het seizoen 2018/19, om te verzekeren dat de balans tussen de non-hybride privateers en de hybride Toyota fabrieksteam.

Toyota 24U van Le Mans

De ACO moet de volledige procedure nog inzichtelijk maken en uitleggen. Om de equivalentie van de technologie te berekenen, heeft de Franse organisatie de data nodig van de constructeurs om de non-hybride rondetijden gelijk te stellen aan die van de hybride.

"Er komt een strafsysteem waarvan we de details later onthullen, voor het geval dat een non-hybride sneller gaan dan een hybride", legt ACO-sportief directeur Vincent Beaumensil aan het Engelse Autosport uit. "De reden voor een non-hybride om sneller te gaan, kan alleen als we niet de correcte data hebben gekregen. We zeggen dat we je een zeker prestatieniveau geven en als je boven dit niveau zit, dan heb je ons misleidt."

Volgens de Fransman is het systeem behoorlijk slim en gaat dit het racen niet verstoren. Het principe van het systeem ligt vast in de nieuwe sportieve regels voor 2018/19.

"Alle deelnemers en fabrikanten die opzettelijk foute informatie leverden, probeerden het EoT-proces te beïnvloeden, of van wie het niveau van prestatie hoger is dan verwacht kan gesanctioneerd worden met een straf voor, tijdens of na de race."

De regels zeggen dat er een minimale straf is van een stop-and-go van vijf minuten dat een strafronde aan het einde van de race gegeven kan worden. Tegelijkertijd benadrukt Beaumesnil dat de privateers geen prestatie-verlichting krijgen, mochten ze substantieel langzamer blijken in Spa dan de Toyota TS05 Hybrid. De prestatie van de Japanse bolide zijn niet aangepast ten opzichte van vorig seizoen, behalve dat ze minder brandstof per ronde mogen meenemen. Hierdoor kan de Toyota per stint op Le Mans nog maar 11 ronden rijden in plaats van 14.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS