Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA WEC-kalender 2019/20 begint langzaam vorm te krijgen met het veertien maanden durende superseizoen!

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 april 2018 16:48

Het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) eerste, echte ‘winterseizoen', welke in 2019/20 gaat draaien, krijgt volgens kampioenschapsdirecteur Gerard Neveu meer en meer vorm. De WEC staat aan het begin van haar veertien maanden durende superseizoen, waarin twee keer de 24 Uur van Le Mans gereden gaat worden, waarna het FIA WEC een winterkampioenschap wordt.

Le Mans Dunlop bridge

Tot nu toe wordt de 24 Uur van Le Mans wederom de finale van het kampioenschap. Recent werd de 6 uur van Interlagos voor 2019/20 aangekondigd, waarbij Neveu aangeeft dat Sebring weer in maart 2020 weer op de kalender komt te staan. Daarnaast is de verwachting dat ook de 6 uur van Spa, de traditionele aftrap van het seizoen, opnieuw op de kalender staat. Ook de Fuji Speedway, die een lange termijn contract heeft, lijkt terug te keren, evenals als Shanghai.

Ondanks dat Bahrein in 2018/19 niet op de kalender staat, lijkt deze mogelijk toch terug te komen op de kalender. Waarbij aangetekend moet worden dat er discussies gaande zijn met andere circuits, maar ook met bestaande circuits," vertelde Neveu. Waarbij de Fransman zegt dat het doel is om de voorlopige kalender deze zomer te onthullen.

“Teruggaan naar een regulier seizoen met zeven, acht, negen races is het plan,” zei de directeur van het kampioenschap. “We gaan iedere maand een race hebben, min of meer, en we hebben een rustige periode rond Daytona, omdat we deze periode respecteren voor de IMSA. Wat logisch is.” Een vaste datum voor Interlagos moet nog bepaald worden, waarbij er volgens Neveu diverse opties zijn. Een kans is aanwezig dat de race in februari 2020 wordt gereden, als onderdeel van een plan voor een reis door Noord- en Zuid-Amerika.

“Eerlijk gezegd, is er op dit moment geen beslissing,” aldus Neveu over de kalender 2019/20. “We hebben al wat discussies gestart, maar het is te vroeg. Als we het een jaar van te voren kunnen doen is het perfect. Dat betekent dan rond de Le Mans/Silverstone-tijd in de zomer. Dat is duidelijk het doel.” Het voorkomen van een samenloop met de races in de Formule 1 en de Formule E, blijft een top prioriteit," volgens Neveu. Daarna komen volgens de Fransman de races met de European Le Mans Series, dezelfde organisatie als het WEC, daarna hebben de belangrijkste races uit de IMSA de prioriteit. Alhoewel de directeur toegeeft dat een samenloop wiskundig gezien onmogelijk is.

“Als we een samenloop kunnen ontlopen, dan ontlopen we dat ook,” zei de WEC-directeur. “Het ding wat je moet begrijpen is dat als we niet in hetzelfde weekend rijden als de Formule 1, we meer exposure krijgen. Wat we proberen dus te doen is de belangen van de ACO en de FIA te beschermen. Daarna besteden we aandacht aan de IMSA en andere partners over de wereld. Het is erg uitdagend.” Daarnaast zegt Neveu dat hij open blijft staan voor verschillende racelengten, maar gelooft hij dat de minimale duur 6 uur is, om zodoende de formule van het endurance racen te bewaren.” Volgend jaar komt Sebring op de kalender. Een evenement wat aangekondigd is als 1.500 mijl/12 uursrace, maar daarna verkort is naar 1.000 mijl/8 uur door het compacte tijdschema.

“Sebring is erg speciaal,” legde Neveu uit. “Het moet een speciale plek zijn om meer dan zes uur te doen. Ideaal gezien zou het 12 uur moeten zijn, maar dat was lastig om te doen, dus is dit een compromis wat we moeten accepteren.” De mogelijkheid voor extra lange races hangt af van de omvang van de kalender," vertelde de Fransman.

“Je moet als eerste de financiële aspecten overwegen, dus moet je voorzichtig zijn,” aldus de directeur. “Het hangt af van het aantal races die je op een volledige kalender hebt en je schat in wat de beste manier is om het te doen.” Volgens Neveu is de optie van het houden van GTE kwalificatieraces inmiddels geen prioriteit meer.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS