Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA-president Jean Todt verwacht vijf tot zeven fabrikanten in nieuwe topklasse: "We willen de kosten drastisch verlagen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 mei 2018 13:22 • Print artikel

FIA-president Jean Todt denkt dat er vijf tot zeven fabrikanten naar de top categorie van het FIA World Endurance Championship gaan komen, wanneer de nieuwe regels voor 2020/21 ingevoerd gaan worden. Daarnaast hint de Fransman dat er een naamswijziging gaat komen voor de categorie die op het moment LMP1 heet.

Jean Todt FIA President RX Peter Vader

De uitspraken komen op het moment dat de FIA, ACO en fabrikanten de gesprekken opvoeren voor de nieuwe voorgestelde regels en de verwachting is dat die regels al volgende maand in Le Mans gepresenteerd gaan worden. Vanuit het WEC zouden Toyota, Ford, McLaren en Aston Martin bij de gesprekken betrokken zijn, de andere partijen moeten uit de IMSA komen. De ACO en IMSA willen gelijke regels voor de topklasse. Volgens Jean Todt moet de nieuwe look er voor zorgen dat er meer fabrikanten komen dan op het moment aanwezig zijn in het FIA WEC. Op de top had men in 2015 vier fabrikanten met Audi, Porsche, Toyota en Nissan.

“Om te beginnen met zoiets te overwegen, moet je minimaal drie fabrikanten hebben en om een succes te zijn moeten het er eigenlijk tien zijn”, zei Todt in Spa-Francorchamps tegen het Amerikaanse Sportscar365. “We hebben andere categorieën in de autosport, waarin tien fabrikanten actief zijn. Bij een top categorie in een kampioenschap, is het niet raar om te denken dat als we goed werk doen en daarin meenemen wat daarin meegenomen moet worden, dat ik voorzie dat er vijf tot zeven fabrikanten zullen deelnemen. Ik ben dan niet eens al te optimistisch.” Het nieuwe platform, waarbij de styling vernieuwd moet worden, is door ACO-president Pierre Fillon al aangehaald als de ‘GTP-prototypen’, waarbij de mogelijkheid ook kan zijn dat de naam van de klasse hernoemd gaat worden.

“Op dit moment is de LMP1 de topcategorie”, zei Todt. “In de toekomst gaan we nog een top categorie hebben, maar het is geen gegeven dat de naam hetzelfde blijft.” Tegelijkertijd bevestigt hij de mogelijkheid van een gedeeld platform met de IMSA. Toch zegt de Fransman dat er wel wordt gekeken wat het beste is voor de FIA-kampioenschappen. De president gelooft wel dat de hoge kosten van de LMP1-hybride regels er voor gezorgd heeft dat Audi en Porsche vertrokken.



“We zaten in een soort noodsituatie en door in een noodsituatie te zitten moesten we een innovatieve oplossing verzinnen om ons op de toekomst voor te bereiden. Dus dat is waar we staan”, zei Todt. “Ik moet zeggen dat ik behoorlijk blij ben. We hebben erg constructief en in harmonie samengewerkt en we zijn in staat om goede oplossingen te verzinnen voor dit super kampioenschap. Het is duidelijk dat bij de start van het 2020/21 seizoen, we behoorlijk optimistisch zijn over de erg goede oplossingen die voorgesteld worden.” Volgens de FIA-president zijn er erg goede ideeën die de kosten drastisch verminderen, maar hij gaat niet in detail hierover. Hij bevestigt wel de berichten over een budgetplafond, zoals eerder door de FIA Endurance Commission-president Richard Mille werd uitgesproken.

“Het is duidelijk dat we een manier willen vinden om de kosten drastisch te verlagen en het meer attractief voor de fabrikanten en ook de privé deelnemers te maken”, zo zei Jean Todt.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS