Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Dreigt Toyota met een vertrek uit het FIA WEC? "De belangrijkste reden voor Toyota is.."

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 maart 2017 14:16

Het afgelopen jaar vertrok Audi uit de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Nu dreigt Toyota te vertrekken, wanneer het aandacht niveau voor de hybride technologie in het kampioenschap teruggebracht wordt. Teambaas Pascal Vasselon benadrukt dat juist het terugwinnen van energie, de reden was dat de Japanners ingestapt zijn en een stap terug in de regelgeving op dit gebied kan de betrokkenheid bij het FIA WEC laten verdwijnen.

Toyota TS50

“De belangrijkste reden voor het deelnemen van Toyota in het WEC is het ontwikkelen van technologie en vooral hybride technologie, dus het is bijna onmogelijk voor Toyota om een stap terug te accepteren” reageert de Franse teambaas. “Ontwikkelen van de technologie is de reden van het bestaan van het programma.” Daarbij bevestigt Vasselon dat er geen eindpunt is aan de betrokkenheid van het team uit Keulen, alhoewel dit officieel tot eind 2017 is bevestigd. De opmerkingen komen, nu de regels voor de LMP1-motoren tot 2019 zijn bevroren en aan we aan de vooravond staan van nieuwe regels. De discussie die geleid wordt door de FIA en de ACO gaat vooral gericht zijn op het terugbrengen van de kosten en het aantrekken van nieuwe fabrikanten.

Peugeot heeft inmiddels haar interesse getoond, maar komt alleen als de kosten aanzienlijk worden teruggebracht. Er is een voorkeur om de hybride technologie te beperken en het aantal systemen om energie terug te winnen van twee naar een te brengen. Dit betekent dat er minder energie per ronde is.

Peugeot LMP1

“Het vinden van een oplossing waar iedereen een niveau kan vinden waarop ze willen deelnemen en er een stevige competitie is” is volgens de Fransman het doel van de werkgroep - waar ook Toyota en Porsche deel van uitmaken - die de regels moet gaan opstellen. Dat betekent dat ook de tabel voor de verschillende brandstoffen en hybride systemen van de equivalentie van de prestatie aangepast moet worden. Inmiddels zijn er in de 2017-regels al aanpassingen gemaakt om nieuwe fabrikanten over de streep te trekken. Zo is het brandstofverbruik al aangepast en de beperking van het aantal motoren en aerodynamische configuraties die gebruikt mogen worden. Deze aanpassingen kwamen na het vertrek van Audi. Ondertussen is er wel regelgeving om een derde hybride systeem vanaf 2018 toe te staan.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS