Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De regels voor de LMP1 vanaf 2020 worden aangepast: "Hybride niet tegen elke prijs! Niet houdbaar"

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 september 2017 12:40

De ACO heeft bekendgemaakt dat de LMP1-regels voor 2020 behoorlijk aangepast gaan worden ten opzichte van de regelgeving die eerder dit jaar in Le Mans werden aangekondigd. Een rol voor de hybride-technologie blijft echter onderdeel van deze aangepaste regels.

2017 LMP1


Eerder, in de aanloop naar de 6 uur van Mexico, werden aangepaste regels bekendgemaakt voor 2018, waarbij de niet-hybride-auto’s meer brandstof krijgen. Een intentie voor aangepaste regels vanaf 2020-2021 werd daarbij eveneens aangekondigd. FIA WEC-directeur Gerard Neveu heeft bevestigd dat de snel ladende plug-ins en het rijden van één kilometer elektrisch worden losgelaten, waarbij het heroverwegen van de regels inmiddels gestart is.

“De 2020 LMP1-regels worden substantieel aangepast en vergeleken met het model wat in Le Mans werd gepresenteerd”, verklaarde de Fransman. “We kunnen het nog niet exact zeggen, omdat de huidige situatie ons natuurlijk heeft gedwongen tot aanpassingen. De ACO en FIA zijn er absoluut van overtuigd dat technologie, waaronder hybride-systemen, een plek moeten behouden in het endurance-racen, maar niet tegen elke prijs. Het budget dat geïnvesteerd wordt in de LMP1-hybride is niet langer houdbaar. We weten dat nu.”

Volgens Neveu moet er teruggekeerd worden naar een redelijk budget, waarbij fabrikanten kunnen deelnemen tegen redelijke bedragen. Door Audi en Porsche zijn deze budgetten in de afgelopen jaren gigantisch opgelopen. Toyota is nu de enige overgebleven partij, maar Neveu zegt met diverse fabrikanten in gesprek te zijn.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS