Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De nieuwe Russische BR1-LMP1 bolide is helemaal nieuw, geen kopie van de Dallara P217

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 november 2017 12:50

Tijdens de 6 uur van Bahrein werd de volledig nieuwe BR1 gepresenteerd. Een LMP1-bolide die is gebouwd door BR Engineering en Dallara. Volgend jaar rijden er drie van deze auto’s in het FIA World Endurance Championship. Twee auto’s bij SMP Racing met een AER-motor en één bij DragonSpeed met een Gibson-aandrijving.



Volgens BR Engineering President Boris Rotenberg is de LMP1-auto niet zomaar overgenomen van de Dallara P217, dat in de LMP2 uitkomt. De BR1 heeft zelfs zijn eigen monocoque ontwerp, dat speciaal geoptimaliseerd is voor de LMP1-regels.

“Ik dacht er vandaag aan. Ik probeerde hetzelfde detail te vinden. Tot nu toe heb ik het stuurwiel gevonden. Eerlijk waar, het is allemaal compleet nieuw,” zei de Rus tegen Sportscar365. Ondanks dat er Russische universitaire studenten bij het project zijn betrokken, is de auto vooral door Dallara onder handen genomen. Volgens hoofdontwerper Luca Pignacca is de kennis die vergaard is met de LMP2-auto, gebruikt voor een nog sterker pakket voor de LMP1.

“De ervaring die we opgedaan hebben met de LMP2-auto was extreem belangrijk voor het ontwerp van de LMP1-bolide,” zei Pignacca. “Maar wanneer je een auto moet ontwerpen die 100 kg lichter is dan de LMP2, moet je vanaf een blank vel papier starten. Elk deel moet op maat zijn en moet anders zijn. Voor de engineers zijn de LMP1-regels echt een koud kunstje, omdat we zoveel meer vrijheid hebben dan de LMP2 om de fouten op te lossen en wat ontwikkeling te doen. En uiteindelijk tegen redelijke kosten.”

Volgens de ontwerper was men ook tevreden met de eerste tests. “De coureurs waren blij en onze engineers waren erg blij,” zei Pignacca. “De aerodynamische gegevens die we verzamelden, correleerden erg goed met wat we vanuit de CFD hadden. De motor liep zonder wat voor problemen dan ook. De temperatuur was erg goed. Elke afzonderlijke aanpassing aan de auto werd door de coureurs gevoeld. Dus het is een erg goede start.” Toch moet SMP-racedirecteur Mika Salo toegeven dat de test eerder beëindigd werd door een ongeluk van Mikhail Aleshin.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS