Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De kans bestaat dat de GTE-Am uit het FIA World Endurance Championship verdwijnt

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 april 2017 07:53 • Print artikel

De toekomst van de GTE-Am klasse in het FIA World Endurance Championship staat onder druk door het success van de GTE-Pro. Sportief directeur Gerard Neveu laat weten dat de klasse mogelijk vervalt als de professionele klasse blijft groeien. Volgens de Fransman wordt dit veroorzaakt door de beperkte ruimte in het veld van de GT-bolides, waarvoor ongeveer de helft van de grid is gereserveerd.

Bleekemolen Viper Le Mans 2015

Na de terugkeer van Porsche rijden er op dit moment acht inschrijvingen in de Pro-klasse. De verwachting is dat dit groeit tot tenminste tien auto’s volgend jaar. Immers, BMW komt dan naar het kampioenschap. Daarnaast gaan de geruchten dat er een door General Motors ondersteunde Corvette gaat komen. Verder kijken Lamborghini en McLaren naar een mogelijke komst, maar zij stappen op zijn vroegst in 2019 in. Daarmee gaat het aantal zodanig omhoog, dat de GTE-Am klasse kan verdwijnen. De groeiende interesse van de fabrikanten wordt veroorzaakt door het feit dat de Pro-klasse een officieel wereldkampioenschap is geworden.

“Tot nu toe hebben we ruimte op de grid, dus is er geen reden voor verandering”, vertelde Neveu aan Sportscar365. “Maar op een dag hebben we vijftien of zestien GTE-Pro’s. Ik zie geen manier waarop je, eerlijk gezegd, de GTE-Am kan behouden.” Ondertussen daalt het aantal inschrijvingen in de GTE-Am klasse langzaam. Toch zijn er volgens de Fransman geen directe wijzigingen.

“Eentje meer gaat het verhaal niet veranderen, maar als je twee of drie meer fabrikanten hebt, verandert de situatie”, aldus de sportief directeur. “Op het moment dat het er rond de vijftien zijn, dan is het tijd om jezelf de vraag te stellen of je het format moet aanpassen. We weten dat het gemiddelde aantal van het kampioenschap tussen de 30 en 32 is en we moeten de balans erin houden.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS