Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De FIA en ACO voeren Balance of Performance in voor LMP2-klasse: "Directe maatregelen nemen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 december 2017 19:25

Vanaf het aankomende seizoen zijn Balance of Performance (BoP) aanpassingen toegestaan in de LMP2-klasse van het FIA World Endurance Championship. De nieuwe 2017-auto’s met de Gibson-motor reden het afgelopen jaar zonder enige aanpassingen in de BoP.

Dallara LMP2


Eerder werd al bekendgemaakt dat drie van de vier chassisfabrikanten volgend jaar een 'joker'-update krijgen om de auto’s aan te passen. Hierdoor moeten de chassis van Dallara, Ligier en Riley-Multimatic op hetzelfde niveau komen als de auto van Oreca. Nu is dus bekendgemaakt dat verdere aanpassingen aan het gewicht, de brandstofcapaciteit en de aerodynamica van de auto gemaakt mogen worden gedurende het seizoen. Deze verantwoordelijkheid is neergelegd bij de FIA Endurance Committee.

De regels zeggen dat er vanaf 2018 tot dertig kilo gewicht toegevoegd mag worden, dat er tot tien liter in de brandstofcapaciteit mag worden gereduceerd en dat er verdere aanpassingen aan de aerodynamica mogen worden doorgevoerd. De commissie kan deze maatregelen nemen om de prestaties van de snelste auto terug te brengen. Het is niet de bedoeling de langzamere prototypes te versnellen.

"Wanneer een specifiek model te goed presteert, kan de Endurance Committee directe maatregelen nemen om de prestaties te verlagen", zo stellen de regels. Het is onduidelijk of deze regels ook van toepassing zijn op de European Le Mans Series en IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Voor de 24 uur van Le Mans en FIA zijn de regels in ieder geval wel geldig.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS