Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De FIA en ACO bevestigen Equivalence of Technology voor de LMP1-klasse

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 december 2017 17:07 • Print artikel

De snelste LMP1-auto in elke technologische klasse gaat dienen als het referentiepunt voor de Equivalence of Technology (EoT). Zo hebben de FIA en ACO bevestigd. De LMP1's in de hybride en non-hybride klasse van het FIA World Endurance Championship gaan gelijkgesteld worden door een aangepaste EoT. Deze werd al afgelopen september aangekondigd, maar is nu verder verduidelijkt door middel van sportieve regels.

Andre Lotterer


De normale atmosferische motoren en de turbomotoren worden in afzonderlijke technologische klassen opgedeeld, samen met de hybride aandrijving. Het FIA Endurance Committee heeft daarbij het recht om de prestaties van alleen de non-hybride auto’s aan te passen. Een gemiddelde ronde voor elke klasse wordt gecalculeerd op basis van de snelste ronde over twintig procent van iedere raceafstand.

De eerste EoT-aanpassing kan op elk moment worden doorgevoerd, waarbij de auto’s met de langzaamste technologie worden aangepast na tenminste twee afzonderlijke races. Teams en fabrikanten worden gevraagd data voor de EoT aan de FIA en ACO aan te leveren. Elke deelnemer die opzettelijk valse informatie levert of probeert de aanpassing te beïnvloeden door niet haar ware prestatieniveau te laten zien, wordt gestraft met een minimale 'stop-and-hold'-straf van vijf minuten gedurende een race. Na de race kunnen ook boetes worden uitgedeeld.

Het aankomende seizoen lijkt de LMP1 drie verschillende klassen te krijgen, waarbij Toyota in de hybride turbo aangedreven klasse zit, naast de non-hybride turbo en normale atmosferische aandrijving van privéteams. Er worden drie verschillende turbo non-hybride verwacht: SMP Racing met een AER, ByKolles met een 3 liter Nissan V6 die door Cosworth is gebouwd en de nieuwe 3,4 liter Mecachrome V6 in de Ginetta.

Gibson gaat een 4,5 liter V8 atmosferische motor aan DragonSpeed leveren. Het prestatieniveau van de Toyota TS050 Hybrid wordt verwacht ongewijzigd te blijven gedurende het seizoen. Een voorwaarde van de Japanners om dit jaar terug te keren in het kampioenschap.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS