Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW wil terugkeren naar de 24Uur van Le Mans, maar dan met een waterstofcel: "Compleet CO2-neutraal"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 april 2018 08:57

BMW heeft aangegeven dat men op een dag terug kan gaan keren bij de prototypes. Dit moet dan een auto zijn die aangedreven wordt door een waterstofcel. Het merk uit Beieren gelooft dat het in theorie al mogelijk is om een cel te bouwen die nul-emissie heeft en dat de ontwikkeling een interessante is voor de toekomst voor autofabrikanten.

BMW Bathurst

“Het is iets wat we geconstateerd hebben in vervolg op een gedane studie,” zei BMW Motorsportbaas Jens Marquardt tegen het Engelse Autosport. “Het is een technologie die overwogen moet worden voor een race-applicatie in het enduranceracen en het is iets waar we in de toekomst naar kunnen kijken vanuit het oogpunt van een prototype.”

Volgens de Duitser is een brandstofcel een technologie voor de toekomst en onthult tegelijkertijd dat er een dialoog is tussen BMW enerzijds en de regelmakers van het WEC, de FIA en de ACO. “We spreken met alle partijen over brandstofcellen,” zei de BMW Motorsport-directeur. “Dit gaat door. We hebben het nog niet afgesloten.”

BMW heeft al overwogen om via de experimentele Garage 56 in Le Mans terug te keren. Dit moest een waterstof aangedreven auto worden. Dit liep al voordat dat men besloot om met een GTE-Pro in het FIA World Endurance Championship te stappen. “Maar om in een omgeving te stappen als Garage 56 is alleen logisch als je de technologie ook binnen twee, drie of vijf jaar op de weg gaat zien,” zei Marquardt. “Op een gegeven moment wordt de brandstofcel-technologie relevant voor de weg, maar de timing van wanneer het gaat gebeuren is nog iets wat we moeten gaan zien.”

De organisatie van Le Mans, organisatie van het WEC en de ACO lijken nog steeds aspiraties te hebben voor een waterstof aangedreven voertuig, nadat men dit in juni 2016 had uitgesproken. De nieuwe regels voor de LMP1 moeten in 2020/21 ingaan, maar nieuwe vormen van aandrijving kunnen in 2024 geďntroduceerd gaan worden. “We hebben onze blikken gericht op andere motoren vanaf 2014,” zei ACO-president Pierre Fillon. “Ik ben waarschijnlijk niet de enige die niet gelooft in batterij aangedreven systemen als het uiteindelijke en alomvattende oplossing. We hebben een duidelijk doel: vanaf 2024 moet het mogelijk zijn om compleet CO2-neutraal in Le Mans te rijden en dat is mogelijk met bepaalde technologieën.” Audi gaf vlak voordat ze stopten met de LMP1, al aan dat het in een paar maanden mogelijk is om een brandstofcel te bouwen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS