Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW kan de aanpassing van de Balance of Performance niet begrijpen: "Lastig hoe dit berekend is"

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 juni 2018 06:07 • Print artikel

BMW vindt de laatste aanpassing van de Balance of Performance in de GTE-Pro voor de 24 Uur van Le Mans lastig te begrijpen. De organisatie van de race op het Circuit de la Sarthe bracht op woensdag een nieuwe BoP uit, die gebaseerd is op de data uit de testdag.

BMW 24U van Le Mans

De Aston Martin Vantage die bijna vijf seconden van de tijd af zat kreeg extra vermogen en brandstof. De BMW M8 GTE kreeg ook een kleine toename van het vermogen, nadat ze 1,5 seconden langzamer waren tijdens de officiële testdag dan de Porsche 911 RSR. BMW kreeg echter ook 13 kilo meer gewicht. Volgens MTEK-teambaas Ernest Knoors gaat dit een negatief effect hebben op de boost ratio’s. “We hadden graag iets anders gezien”, zei de Nederlander tegen het Engelse Autosport. “We hebben wat meer paardenkrachten gekregen, maar we zijn ook 13 kilo zwaarder. We denken niet dat het een groot verschil gaat maken. Het doel is om een gelijk speelveld te maken, maar het is lastig te begrijpen hoe dit berekend is.”

Aston Martin vindt de aanpassing van de BoP positief, maar blijft nog voorzichtig in haar standpunt. “We verwachten bij de rest van hen te zitten”, zegt teambaas Paul Howarth. “Als het ons dichter bij de rest van hen brengt,maar dat weten we totdat iedereen haar beste racestrategie uitvoert.”

Porsche GT-directeur Paul Zurlinden verwacht dat de aanpassing ongeveer 1,2 seconden voor Aston Martin oplevert.

De aanpassingen voor de Ford GT zijn volgens de teambaas neutraal. “Vooraan zit het waarschijnlijk behoorlijk dicht bij de neutrale rondetijd”, zegt Ford WEC-directeur George Howard-Chappell. “We hebben wat minder topsnelheid, wat meer snelheid in de bochten en bij het remmen.”

Porsche is het enige team dat geen aanpassing in de BoP heeft gekregen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS