Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Aziatische autofabrikanten onderweg naar Garage 56 van de 24 uur van Le Mans?

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 september 2016 13:27

Tijdens de 24 uur van Le Mans is er traditioneel een garagebox in de pitsstraat gereserveerd voor experimentele auto’s. Deze box gaat onder de naam ‘Garage 56’ door het leven. De ACO heeft onthuld dat er voor 2018 diverse projecten worden geëvalueerd, maar dat het strikte criteria hanteert. Zodat er een competitief programma is en dat er een toekomst voor de betrokkenheid van toeleveranciers voor de LMP1 is.

24U van Le Mans

Tegenover het Amerikaanse Sportscar365 bevestigt sportief directeur van het FIA WEC, Vincent Beaumesnil dat ze meerdere voorstellen hebben liggen, maar dat ze nu alle kandidaten goed bekijken. “We vragen meer garanties.”, zo vertelde de Fransman. “We hadden wat auto’s in het verleden die niet lang doorgingen in de race. Dit is wat we nu zeker willen veiligstellen.”

Zo lieten de Deltawing en ZEOD RC in het verleden wel de nodige nieuwe technologieën zien, maar reden deze niet lang mee in de race. Dit jaar reed de auto van Fred Sausset, de coureur waarvan de ledematen geamputeerd zijn, als eerste de race uit in Garage 56.

Volgens het Duitse Sport Auto is er interesse van twee grote autofabrikanten voor Garage 56. Waarvan het gerucht gaat dat een daarvan een hybride versie van de Acura NSX GT3 is. Vincent Beaumesnil zegt productieauto’s te verwelkomen als ze aan de voorwaarden voldoen: “Het principe van Garage 56 is dat er geen regels zijn. Je kunt komen met een project en wij vertellen ze of het interesse heeft gewekt en of het mogelijk is om het op Le Mans er bij te voegen, omdat het een passende auto in de race moet zijn. Een productieauto… Waarom niet? Het idee van Garage 56 is niet de manier voor een toeleverancier om wat promotie te doen. We willen technologie promoten.”

Een van de condities om je in te schrijven in Garage 56 is een toekomstige LMP1-inspanning, zoals met de ZEOD RC in 2014 geprobeerd werd. Het was de voorganger van de Nissan GT-R LM Nismo die een jaar later kwam. Met twee Aziatische bedrijven kan het een toekomstige LMP1-inschrijving vanaf 2019 zijn. “Wanneer een toeleverancier naar Le Mans wil komen en een mooie inschrijving wil doen, naar de LMP1 of GTE gaat, dan is dat mooi”, zo vertelt de sportief directeur, “Maar Garage 56 is niet dit, tenzij je je voorbereid op een LMP1-programma met technologie die je wilt testen. Dat is echt het principe.”

Voor 2017 staat WR gepland met een biogas aangedreven prototype. Maar het lijkt er op dat de Fransen geen voldoende budget hebben om de Garage 56 te gaan bemannen tijdens de 24 uur van Le Mans.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS