Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Audi wint tragische 24 uur van Le Mans met Kristensen, McNish en Duval + UITSLAG

Uitgegeven door Johan Vis • 23 juni 2013 13:09

LE MANS – De 81e editie van de 24 uur van Le Mans is gewonnen door Audi met de R18 e-tron quattro van Tom ‘Mister Le Mans’ Kristensen, Allan McNish en Loic Duval. Hoewel de eindoverwinning telt op Le Mans, zal deze overschaduwd zijn door het tragische ongeluk van Allan Simonsen. Voor Kristensen is het de negende overwinning op Le Mans. De overige podiumposities zijn ingenomen door de Toyota met Anthony Davidson, Sebastian Buemi en Stephane Sarrazin en de Audi R18 e-tron quattro van Luca di Grassi, Marc Gene en Oliver Jarvis.

Le Mans
Hoewel deze jubilerende editie van de 24 uur van Le Mans een groot feest had moeten worden, zal deze jaargang altijd met een zwarte rand herinnerd worden. Al vroeg in de race crashte Allan Simonsen heftig in de Aston Martin Racing Vantage V8 in Tetre Rouge. In het ziekenhuis overleed de Deen aan zijn verwondingen. De crash zorgde ook voor de eerste safetycarperiode, die zo'n uur duurde vanwege de reparatiewerkzaamheden aan de vangrail en het bergen van de auto.

Aan het begin van de avond was er een vreemd moment met de Toyota TS 030 Hybrid van Nicolas Lapierre. De Fransman stopte een minuut lang bij het uitkomen van de eerste chicane op Mulsanne Straight, waarbij later het nieuws kwam dat er wat problemen waren met de versnellingsbak. De problemen die er waren zijn later niet meer teruggekomen bij de Toyota’s waardoor zij hun jacht op Audi konden voortzetten. Hoewel de problemen van Toyota maar van tijdelijke aard waren, was er tegen het einde van de zaterdagavondeen groter probleem ontstaan bij de Audi R18 e-tron quattro #1 van Andre Lotterer, Benoît Tréluyer en Marcel Fässler. Met een grote voorsprong op de Audi R18 e-tron quattro #2 moest Lotterer binnen komen met een sensorprobleem, waarbij de leiding verloren ging en men door een ruim tijdverlies de zegekansen in rook zagen opgaan.

24h of Le Mans
Grote winnaar van de problemen bij Audi was Toyota, dat met Anthony Davidson, Sebastian Buemi en Stephane Sarrazin de tweede positie pakte achter de Audi R18-etron quattro van Tom Kristensen, Allan McNish en Loic Duval.

Naast alle stops en gevechten op de baan waren er ook veel safetycarperiodes. Enkelen vanwege crashes op het Circuit de la Sarthe maar ook enkele malen doordat er veel rotzooi van losgekomen bodywork of lekke banden op het asfalt lag. In totaal zijn er zeven safetycarperiodes geweest in de 81e 24 uur van Le Mans.

Porsche Le Mans 2013
De ochtend verliep erg rustig waarbij in het begin er nog een safetycar was voor het opruimen van de verschillende onderdelen die op het circuit lagen en vanwege de hevige regenval. De grootste klapper in de ochtend kwam op naam van Andrea Belicchi in de Rebellion Racing Lola-Toyota, die aan het einde van de ochtend zijn wagen verloor bij de tweede chicane op Mulsanne Straight. Naast de schade van Belicchi waren de problemen nog niet over voor het sterke LMP1-team uit Zwitserland want ook hun line-up met Nick Heidfeld, Nicolas Prost en Neel Jani kenden veel problemen en vielen ver terug in het veld.

Naast de chaos in de LMP-klassen was er ook in de GTE-klassen aan het einde van de race veel nieuws te melden. Zo maakte AF Corse Ferrari een gigantische fout door vroegtijdig Malucelli weg te sturen waardoor deze in de pitstraat tegen de OAK Racing ‘Art car’ reed. Hierdoor ontving het team een straf van de organisatie en was een goede klassering nog verder weg dan ooit.

Met nog een uur op de klok was er nog een grote wolkbreuk boven het circuit, wat flink wat roet in het eten gooide voor verschillende teams, met als grote verliezer de Toyota TS 030 Hybrid van Nicolas Lapierre, Alexander Wurz en Kazuki Nakajima. De Fransman verloor de controle over zijn Toyota en crashte stevig. Dat kostte hen een half uur aan reparatiewerkzaamheden en de kansen op een podiumfinish. Niet alleen de LMP-klassen zorgde voor chaos in de regen, ook gooide Aston Martin met Turner, Dumbreck en Mucke de eindoverwinning weg in de GTE-Pro-klasse nadat men een verkeerde bandenwissel deed.


Jeroen Bleekemolen was onze enige Hollandse glorie tijdens deze 24 uur van Le Mans. De Nederlander klom met teamgenoten Frey en Niederhauser in het eerste deel van de race op tot de zesde positie met de Race Performance Oreca-Judd. Helaas was de nacht een grote spelbreker voor het team, waarbij ze terugvielen buiten de top-10, maar dankzij goed stuurwerk en enig geluk konden opklimmen tot de tiende positie. Uiteindelijk was dit ook de eindklassering voor Jeroen Bleekemolen.

De eerste 24 uur van Le Mans van Ho-Pin Tung bij het KCMG Team met de Morgan-Nissan was erg sterk met bedroevend einde. Zo reed de Chinese Nederlander in het begin van de race in de top-5 rond, waarna ze tegen middernacht zelfs een podiumpositie in handen hadden. Helaas voor Tung kende de Morgan-Nassan toch wat problemen, waarna zijn teamgenoot Imperatori de wagen vroegtijdig moest laten uitvallen.

Betrand Baguette
Betrand Baguette, Maxime Martin en Marc Goossens waren de drie Belgen die rondreden in deze editie van de 24 uur van Le Mans. Terwijl Baguette met de eindoverwinning er van door ging in de LMP2-klasse, was het nog niet zo simpel voor de Belg: de OAK Racing-coureur spinde in de hevige regenval die een uur voor het einde viel op het Circuit de la Sarthe. De andere Belg die uitkwam in de LMP2-klasse was Maxime Martin, die een zeer constante Le Mans reed in de Thiriet by TDS Racing Oreca-Nissan. Er waren bijna tot geen problemen te ontdekken voor de Belg en zijn teamgenoten.

De laatste Zuiderbuur die in de 81e editie van de 24 uur van Le Mans uitkwam is Marc Goossens in de GTE-Pro klasse met de SRT Motorsports Viper. Hoewel zij eerst problemen kenden met de nieuwe Viper, heeft men bij het team steeds dieper in de race enkele posities goedgemaakt met een zeer goede top-10 klassering als beloning.

UITSLAGEN 81e 24H van Le Mans:
LMP 1
1. Kristensen/McNish/Duval | Audi
2. Davidson/Buemi/Sarrazin | Toyota
3. di Grassi/Gene/Jarvis | Audi

LMP 2
1. Baguette/Gonzalez/Plowman | OAK Morgan-Nissan
2. Pla/Heinemeier Hansson/Brundle | OAK Morgan-Nissan
3. Rusinov/M.Martin/Conway | Delta-ADR ORECA-Nissan

GTE-Pro
1. Lieb/Lietz/Dumas | Manthey Porsche
2. Bergmeister/Pilet/Bernhard | Manthey Porsche
3. Dumbreck/Mucke/Turner | Aston Martin

GTE-Am
1. Narac/Bourret/Vernay | Imsa Porsche
2. Perazzini/Case/O'Young | AF Corse Ferrari
3. Gerber/Griffin/Cioci | AF Ferrari

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS