Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Alle nieuwe regels van het FIA World Endurance Championship op een rijtje

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 januari 2015 17:23

Voor het aankomende seizoen van het FIA World Endurance Championship staan weer een aantal wijzigingen in de reglementen op het programma. De regelgeving van het kampioenschap ontwikkelt zich continu en er zijn diverse belangrijke toevoegingen en aanpassingen voor het komende seizoen. Het doel hierbij van de ACO en de FIA is om een duidelijke, eerlijke en consequente set van regels op te zetten, zodat de deelnemers en fans kunnen genieten van het enduranceracen. RaceXpress.com zette de grootste wijzigingen van het reglement voor je op een rijtje.

Kwalificatie
Een van de belangrijke wijzigingen voor 2015 is de wijziging van het format van de kwalificatie. Er nemen nog steeds twee coureurs deel aan de sessie, welke is teruggebracht van 25 naar 20 minuten. In het afgelopen seizoen bepaalde het gemiddelde van twee ronden van elke coureur de startpositie. Het aankomende seizoen telt het gemiddelde van één ronde van elke coureur de startpositie.

LMP1-motoren
In 2015 hebben de LMP1 teams met hybridemotoren slechts de beschikking over vijf motoren per auto voor het gehele seizoen. Nissan, dat dit jaar toetreedt tot het FIA World Endurance Fabrikanten Kampioenschap heeft de beschikking over zeven motoren voor het seizoen. Deelnemers die zich van race-tot-race inschrijvingen in de LMP1 (hybride) categorie krijgen maximaal twee motoren per auto per evenement.

banden
Het gebruik van slicks is beperkt tijdens de 6 uursraces. Voor de 24 uur van Le Mans wordt hierbij een uitzondering gemaakt. De LMGTE-Pro en –Am teams hebben de beschikking over vier sets slicks tijdens de vrije training en zes sets gedurende de kwalificatie en races tijdens de zeven ronden van het kampioenschap.

LMP2-teams krijgen drie sets gedurende de vrije trainingen en vier sets tijdens de kwalificatie en race.

LMP1-teams mogen drie sets slicks gebruiken tijdens de vrije training en zes sets tijdens de kwalificatie en de race. Een uitzondering wordt gemaakt voor Shanghai en Bahrein waar acht sets banden zijn toegestaan.

Elke team in de vier categorieën is het toegestaan om twee enkele banden, zonder straf, te wisselen als men een lekke band of schade heeft tijdens het weekend. Er is geen beperking op het gebruik van regenbanden welke gedurende het weekend worden gebruikt.

LMP1 gemiddelde gewicht van de coureur
De LMP1-inschrijvingen moeten een minimum gewicht opgegeven van elke ingeschreven coureur. Als het gemiddelde gewicht van coureurs meer dan 80 kilo is, dan is er geen verdere actie nodig. Wanneer het gemiddelde gewicht van de lineup van de auto minder dan 80 kilo is, moet er coureurs ballast toegevoegd worden aan de auto. Waardoor het gewicht toch op het minimale gewicht van 80 kilo komt. Hiervoor geldt de formule van 80 kilo minus het gemiddelde gewicht van de coureurs.

LMP1
In 2015 kent men LMP1-auto’s als ‘hybride’ of ‘non-hybride’. De LMP1-H en LMP1-L verdwijnen. Er blijft wel een FIA Endurance Trophy voor Privateers LMP1-coureurs en teams.

Beperking van het personeel
Het aantal operationele medewerkers die elke deelnemer aan het Fabrikanten-kampioenschap inzet na de 24 uur van Le Mans wordt beperkt tot 65 mensen voor teams met twee auto’s en 90 voor teams met drie auto’s.

Testen
Het aantal en type privé tests wat door de deelnemers in de LMP1 en LMP2 gedaan mag worden is eveneens beperkt. De allocatie is dat een auto per testdag gelijk is aan een unit (auto/dagen)) en twee auto’s per testdag staat gelijk aan twee units (auto/dagen). Het aantal auto/dagen wat toegestaan is als volgt:

Voor LMP1-deelnemers:
- Een maximum van 10 besloten privé testdagen zijn toegestaan;
- Een maximum van 20 besloten privé testdagen zijn toegestaan voor nieuwe fabrikanten;
- Een maximum van 10 open privé testdagen, welke 30 dagen van te voren zijn aangekondigd;
- Een maximum van 30 open privé testdagen, welke 90 dagen van te voren zijn aangekondigd.

Voor LMP2-deelnemers:
- Een maximum van 5 besloten privé testdagen zijn toegestaan;
- Een maximum van 10 open privé testdagen zijn toegestaan, welke 30 dagen van te voeren zijn aangekondigd.

Voor de LMGTE-Pro en –Am:
- Een maximum van 10 besloten privé testdagen zijn toegestaan;
- Een open privé testdagen moet 30 dagen van te voren zijn aangekondigd.

Rookie test aan het einde van het seizoen
Aan het einde van het seizoen vindt een rookietest plaats waarvan de datum en locatie nog bepaald moet worden. Deze test is verplicht voor deelnemers die tenminste met één auto rijden in het FIA World Endurance Championship.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS