Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Allan McNish: "Het vertrek van Audi niet meer dan een kleine hobbel"

Uitgegeven door Wim Boekel • 28 december 2016 13:37 • Print artikel

Volgens drievoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans; Allan McNish is het terugtrekken van Audi uit het Enduranceracen slechts een kleine hobbel voor het FIA World Endurance Championship. De Schot was lange tijd onderdeel van het succesvolle programma van de Duitse autofabrikant in het prototyperacen.



Met het vertrek van Audi heeft het kampioenschap met Porsche en Toyota slechts twee fabrikanten in de LMP1. Dat is voor het eerst sinds 2013. Toch denkt de voormalig F1-coureur niet dat dit einde van het kampioenschap betekent. “Audi was de afgelopen 18 jaar de stabiele basis van het Enduranceracen, maar het had op een gegeven moment moeten eindigen”, vertelde de voormalig Audi-coureur. “Het is een groot merk om te verliezen, maar ik hoor geen mensen zeggen dat het wereldkampioenschap en de 24U van Le Mans niet werkt met slechts twee fabrieksteams. Vele jaren draaide Le Mans om twee teams; Audi en Peugeot, en ze creëerden de beste jaren en de beste races tussen beiden.”

"Als je terugkijkt naar de originele inschrijfdeadline van de eerste WEC ooit in 2012. Peugeot had zich net teruggetrokken en Toyota kwam er snel in. Misschien was Toyota niet echt klaar voor de strijd, maar ze deden het en het kampioenschap was fantastisch. Het verliezen van Audi voor het WEC en Le Mans is een hobbel, geen muur of doodlopend stuk. Vooral Le Mans heeft donkerdere tijden overleefd.”

Daarnaast denkt de oud-Audi-coureur dat ook het bevriezen van de regels tot 2020 de competitie verbeterd. Het invoeren van de 10 megajoule klasse had bijvoorbeeld veel extra kosten voor de teams veroorzaakt.

“Zoveel veranderingen van de hybride-systemen hadden voor grote bestedingen gezorgd, zowel in tijd als geld voor de fabrikanten”, legt McNish uit. “Het vertragen opent de deur voor extra ontwikkeling en ik verwacht Toyota en Porsche extreem close te zijn dit seizoen. Beide merken moeten een punt bewijzen. Porsche wil dominant zijn, maar Toyota wil dit jaar voor Le Mans gaan, na vorig jaar zo dichtbij te zijn geweest.”



Heeft u al een lot voor de Staatsloterij Oudejaarstrekking. Kijk HIER vrijblijvend voor de info!

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS