ACO wil gat verkleinen: Privéteams in LMP1 krijgen vanaf 2018 een DRS-systeem
Uitgegeven door Wim Boekel • 19 juni 2016 13:08
De ACO werkt hard om het gat tussen de fabriek- en privé LMP1-teams te verkleinen. Vanaf 2018 moeten de privéteams een Drag Reduction Systeem (DRS) gaan krijgen. Hiermee moet er een interessanter kampioenschap gaan komen voor de kleinere teams in de LMP1-klasse.
Het plan is in principe akkoord, maar de technische uitwerking moet nog verder gaan plaatsvinden. Hierover wordt nog discussie gevoerd. Het is de tweede stap in een reeks van plannen om het gat met Audi, Porsche en Toyota te dichten. De privé LMP1-teams krijgen volgend jaar een grotere achtervleugel en een breder bodywerk aan de voorkant. Daarnaast wordt het gewicht verlaagd van 858 naar 830kg. De limiet voor de motoren wordt geschrapt en er is geen restrictie meer op het aantal motoren voor een onafhankelijk team. Daarnaast wordt er slechts een flowmeter voor de brandstof gebruikt en wordt de toerenmeter verwijderd, zo legt ACO sportief directeur Vincent Beaumesnil.
Ook aan de fabrieksmachines worden aanpassingen doorgevoerd voor 2017, maar dit is vooral vanwege veiligheidsredenen. Tegelijkertijd verkleind dit het gat naar de kleine teams. De splitter aan de voorkant wordt met 15mm verhoogd en de diffusor achter met 50mm verkleind. “De veranderingen gaan de privéteams helpe met de regels, wat belangrijk is voor de LMP1”, zo legt de Fransman uit, “Het gat tussen de hybride auto’s en de privéteams was 2,5 seconden per ronde op Le Mans in 2011 en is nu toegenomen tot 7,5 seconden in 2016.” Op dit moment zijn de enige privéteams in de LMP1 Rebellion Racing en ByKolles.




